Konstnärlig ledning

Tapiola Sinfonietta har sedan år 2001 haft en förvaltningsmodell där det konstnärliga huvudansvaret ligger på den konstnärliga ledningsgruppen och programdelegationen i stället för på chefdirigenten. Ett fåtal kammarorkestrar i världen leds av en motsvarande grupp.

Från år 2001 har den konstnärliga ledningsgruppen ansvarat för orkesterns konstnärliga riktlinjer. Ledningsgruppens huvudsakliga uppgifter är att planera orkesterns repertoar och utveckla den konstnärliga nivån. Gruppen väljer programmen för konserterna samt de gästande dirigenterna och solisterna och framställer ett förslag till programdelegationen. Den konstnärliga ledningsgruppen består förutom intendent Juha Ahonen samt med två musiker som orkestern väljer bland sina medlemmar. Säsongen 2017/2018 är musikermedlemmarna stämledaren för fagott Jaakko Luoma och vicestämledaren för kontrabas Mikko Kujanpää.

Mario Venzago

Dirigenten Mario Venzago utnämndes till Tapiola Sinfoniettas konstnärliga partner hösten 2010. Innan det hade han en framgångsrik period på sju år som chefdirigent för Indianapolis symfoniorkester. Venzago arbetar även med bl.a. Northern Sinfonia i Newcastle, är chefdirigent för Berns symfoniorkester och gästar regelbundet världens ledande orkestrar och operor, som Berlins filharmoniker, Gewandhausorkestern i Leipzig, BBC:s orkester i London, Philadelphias orkester och La Scala i Milano. Åren 2004-2007 var han chefdirigent för Göteborgs symfoniorkester och 1997-2003 konstnärlig ledare för Basels symfoniorkester, varefter han valdes till orkesterns hedersdirigent.

Venzagos mångsidiga skivproduktion har gett honom flera viktiga priser, bland annat Diapason d’Or, två Grand Prix du Disque samt Edisonpriset.

http://www.mariovenzago.com/

 

Alexander Melnikov

”Det finns få saker som jag blir så entusiastisk över som mitt samarbete med Tapiola Sinfonietta”, berättar pianisten Alexander Melnikov. “För det första har Finland alltid varit mitt favoritland. Jag älskar hur Finland låter och doftar, jag är alltid på gott humör när jag är där – det är inget normaltillstånd för mig. Sedan har ni dessutom denna orkester. Jag glömmer aldrig när jag hörde Sinfoniettan för första gången med Mario Venzago som dirigent och Isabelle Faust som solist. Jag tänkte genast att där har vi igen ett finskt fenomen, en kammarorkester av verkligt internationell klass. Jag älskade sättet de spelade Brahms på: där fanns inte någon tillkonstlad tyngd utan djup och elegans.”

“Ett år senare fick jag chansen att spela Beethovens andra pianokonsert med Tapiola Sinfonietta. Det var en ren njutning! Vi hade samma åsikt om många stilfrågor, och det kändes att vi faktiskt spelade kammarmusik. Jag väntar med spänning på att få uppföra flera fina verk med Tapiola Sinfonietta och jag är säker på att jag också kommer att lära mig mycket av denna storartade orkester.”

https://www.artsmg.com/alexander-melnikov

Marzi Nyman

Marzi Nyman representerar kanske inte den mest traditionella uppfattningen om en konstnärlig partner för en klassisk kammarorkester. Men Marzis kompetens som gitarrist, sångare, kompositör och arrangör samt hans musiknätverk för lätt musik har med framgång använts särskilt vid konserter för barn och ungdom. Då samarbetet fortskrider kommer elgitarren att förenas med kammarorkestern också i en mera klassisk bemärkelse.

”Jag har en djup passion för kammar- och orkestermusik. Då musikerna i Sinfoniettan inviterade mig som partner, fick jag nypa mig i skinnet. Mina känslor hade blivit besvarade! Partnerskapet är absolut en av de viktigaste hedersbetygelserna jag fått.
Kontakten med spelarna är ytterst viktig för mig. Min dröm är att dialogen mellan oss fördjupas så att man vid våra konserter hör ett riktigt “band” spela, ett band som jag har privilegiet att vara medlem av. Min sinnesstämning är denna: “Lekplatsen är öppen, välkomna!”

http://jazzfinland.fi/artisti/markus-marzi-nyman

Hedersdirigent

Den franske dirigenten-violinisten Jean-Jacques Kantorow utsågs till Tapiola Sinfoniettas hedersdirigent år 2011. Han var orkesterns konstnärliga ledare 1993–1999 och ordinarie dirigent 2000–2006. Kantorows period hade en central betydelse för utvecklingen av Sinfoniettas karakteristiska klang. Med honom har orkestern också gjort en mängd skivinspelningar: av totalt ca 60 inspelningar har en tredjedel gjorts med Kantorow. Vid sidan av sitt arbete som dirigent har Kantorow gjort en framgångsrik karriär som konsertviolinist och vunnit pris i ett flertal internationella tävlingar.