Mozart 40

fredag 2.3.2018 19.00 Abonnemangskonsert 4
25/19/11 €

Mozart 40

fredag 19.00 Abonnemangskonsert 4
25/19/11 € Esbo kulturcentrum
fredag 2.3.2018 19.00 25/19/11 € Esbo kulturcentrum

Violinist Minna Pensola får solistsällskap av ackordeonmästaren Janne Rättyä. Förutom Uljas Pulkkis strålande dubbelkonsert står även visioner av Rautavaara, vass musik av Ligeti och djupsinnig Mozart på programmet.

Artister

Program

Konsertpresentation

18.15 - 18.45

Konserten presenteras av Kimmo Korhonen. Fritt inträde. Platserna fylls enligt ankomstordning.

Einojuhani Rautavaara

Adagio celeste

"En romantiker har inga koordinater. I tiden är han i går eller i morgon, inte i dag. I rummet är han där, inte här." När Einojuhani Rautavaara gav sin berömda definition på en romantiker, kom han samtidigt att definiera bilden av sig själv som en konstnär med självständig hållning i förhållande till skolor. Ändå är den ymniga romantiken ett centralt element i hans produktion, och den känslouttrycksestetik som är bekant från den romantiska periodens musik färgar också hans verk Adagio celeste.

Adagio celestes rötter går tillbaka till slutet av 1990-talet och den stråkkvartett som beställdes av Kuhmo kammarmusik. När han började skissera kvartetten upptäckte Rautavaara att musiken absolut krävde en extra cello, vilket medförde att den planerade kvartetten växte till en stråkkvintett, med tilläggsnamnet Les cieux inconnus (De okända himlarna). Men den instrumentala tillväxten var inte slutförd med att kvartetten hade svällt ut till en kvintett. År 2000 bearbetade Rautavaara verkets andra sats till stråkorkesterkompositionen Adagio celeste. Stråkkvintettens namn var ett lån ur Arthur Rimbauds poesi, och likaså fanns det en poetisk ingivelse bakom Adagio celeste: incitamentet till den var en känslig kärleksdikt av Lassi Nummi. Den som vill kan nog ana kärleksförnimmelser också i Rautavaaras verk, men kärleken förkunnar inte med passion här utan får huvudsakligen en lyrisk och drömsk form.

Förkortad av Kimmo Korhonens text

György Ligeti

Tio stycken för blåskvintett

Uljas Pulkkis

Crystallizations, dubbelkonsert för violin, ackordeon och stråkar

Wolfgang Amadeus Mozart

Symfoni nr 40

Under ca sex veckor sommaren 1788 skrev Mozart sina tre sista symfonier. De bildar en häpnadsväckande trio, tre helgjutna och fullständigt individuella världar. Symfonin i Ess-dur nr.39 är fyllig och ljus till karaktären, den s.k. stora g-mollsymfonin nr 40 är ett av Mozarts mest allvarsmättade verk och Jupitersymfonin nr 41vär upphöjt festlig musik som särskilt i finalen förgylls av överdådig kontrapunkt. Tillsammans med Pragsymfoninnr 38 markerar dessa tre verk höjdpunkten i Mozarts symfonikerkarriär.

Enligt en djupt rotad föreställning uppfördes Mozarts tre sista symfonier inte under hans livstid, men denna uppfattning har under senare år reviderats. Experten på wienklassicistisk musik H. C. Robbins Landon framhävt att verken skulle ha uppförts för första gången redan 1788 i Wien. Vidare är det uppenbart att g-mollsymfonin hördes på en offentlig konsert i Wien i april 1791. Eventuellt var det för detta uppförande som Mozart korrigerade verket genom att foga till två klarinettstämmor och revidera oboestämmorna.

Första satsens huvudtema har beundrats, och inte utan orsak: under sin skenbara lätthet och gungande elegans döljer sig en djup sorg. Genomföringsavsnittet inleds antydningsvis men sliter sig snart i ett hetsigt svall. Den långsamma satsen i Ess-dur är inledningsvis lugn och fridfull men också här kan man skönja den inre oro som präglar hela verket. Menuetten är i sin mörka trotsighet fjärran från den aristokratiska hovdansen. Trioavsnittet är hela symfonins mest rofyllda passage.

Finalen är en av Mozarts mest intensiva. Redan huvudtemat är jämförelsevis skarpt utmejslat med sina dynamiska kontraster. I repetitionen ingår symfonins kanske sorgmodigaste ögonblick. Sidotemat, som i finalens början fick företräda den genomlysta durkraften, återkommer nu i huvudtonarten g-moll. Kan någonting beröra lyssnaren mer än den stilla sorgen i detta ögonblick?

Förkortad av Kimmo korhonens text

Tjänster

Visa alla konserter