CANCELLED: HOPE

Friday 14.1.2022 19.00 Season Concert
Platinum spring 2022 Gold spring 2022
Friday 14.1.2022 19.00
Platinum spring 2022 Gold spring 2022

Du to current covid-19 restrictions, the concert is cancelled. However, the concert will be broadcasted live on Yle Radio 1.

The Tapiola Sinfonietta opening concert of the spring season is conducted by Tabita Berglund from Norway, one of the most sought-after young conductors today. The Wagner numbers on the programme show his sensitive, lyrical side in the Siegfried Idyll and the Wesendonck Songs. Presaging the Romantic world of the opera Tristan und Isolde, the songs are here performed by soprano Helena Juntunen. Moods more tempestuous are met in Infirmus by emerging Finnish composer Cecilia Damström and in Gustav Mahler’s arrangement for string orchestra of Schubert’s famous ‘Death and the Maiden’ quartet.

To be recorded by Yle Radio.

The program is subject to change.

Artists

Program

Richard Wagner

Siegfried Idyll

Richard Wagner

Wesendonck Lieder

Cecilia Damström

Infirmus op. 40

"Pidän rajusta musiikkista. Haluan musiikillani ottaa kantaa, vaikuttaa ihmisiin."
Cecilia Damströmin sanat käyvät taiteellisesta credosta. Hän ei säveltäjänä vetäydy absoluuttisen musiikin norsunluutorniin, ei kätke ajatuksiaan ja ihanteitaan kuulijoilta. Monissa hänen teoksissaan on lähtökohtana jokin konkreettinen kysymys tai ajankohtainen ongelmanasettelu, esimerkiksi pakolaisuus (Tundo 2016/18 ja "vuoden lastenoopperaksi" valittu Dumma kungen 2017), naisten historia (kamariyhtyeteokset Minna 2017, Aino 2018 ja Helene 2020), "ekofemistiset kysymykset" (Kansallisoopperan tilaamaa lastenooppera Djurens planet 2018) ja ilmastokysymykset (Requiem for our Earth naiskuorolle, elektroniikalle ja videolle 2019).
Damström on opiskellut sävellystä Tampereella mm. Hannu Pohjannoron johdolla ja jatkanut niitä Malmössä Luca Francesconin oppilaana. Hän on luomisvoimainen ja useissa kilpailuissa palkittu säveltäjä, jonka monipuolisesti eri kokoonpanoja käsittävä tuotanto on kasvanut jo suunnilleen 80 opusnumeroidun teoksen laajuiseksi.
Jousiorkesteriteos Infirmus on vuodelta 2015. Latinankielinen otsikko tarkoittaa "sairautta" tai "heikkoutta", ja sen mukaisesti teos liittyy erilaisiin kivun muotoihin, yhtä lailla pitkäaikaisiin kuin hetkellisiinkin. Damström lainaa Infirmuksessa kuoroteostaan Angor (2015), jossa pohditaan Psalmin 22 sanoin "Jumalani, Jumalani, miksi olet minut hylännyt?" Damström on omistanut teoksen "kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka kärsivät parantumattomista sairauksista ja mitä voisi kuvailla 'harvinaisiksi sairauksiksi' tai tuntemattomiksi sairauksiksi kuten esimerkiksi krooninen Lymen borrelioosi".
Infirmus (2015) allekirjoittaa Damströmin mieltymyksen "rajuun musiikkiin". Teos maalaa esiin erilaisia tuntemuksia vaihtelevin mutta aina ilmaisuvoimaisin jousitekstuurein: ligetimäisesti kihiseviä ja eläviä sointikenttiä, viiltäviä korkeita ääniä, jyskyttäviä rytmiaiheita ja pienistä soluista kasvavia tekstuurien tihentymiä.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Franz Schubert

String Quartet in D Minor, D. 810 "Death and the Maiden", arr. by Gustav Mahler

Samoin kuin Haydnille, Mozartille ja Beethovenille myös Schubertille jousikvartetto muodostui keskeiseksi kamarimusiikin teoslajiksi. Hän sävelsi nuoruusvuosinaan toistakymmentä kvartettoa lähinnä perhepiirissä tapahtunutta musisointia varten. Käännekohta koitti vuonna 1820 valmistuneessa yksinäisessä kvartetonosassa c-molli, jonka jälkeen syntyivät hänen kolme viimeistä, kypsän mestaruuden leimaamaa jousikvartettoaan: a-molli- ja d-molli-kvartetot 1824 ja G-duuri-kvartetto 1826.
Kvartetossa d-molli Schubert on käyttänyt toisen osan muunnelmien pohjana 1817 valmistunutta ja neljä vuotta myöhemmin julkaistua lauluaan Der Tod und das Mädchen (Tyttö ja Kuolema). Laulu saavutti Wienissä nopeasti suuren suosion, ja oli jo senkin vuoksi hyvä peruste käyttää sen teemaa myös jousikvartetossa. Kvartetto ei kuitenkaan saanut yhtään julkista esitystä Schubertin elinaikana, mutta yksityisesti se kyllä soitettiin.
Schubertin d-molli-kvartetto on yksi siihenastisen kvartettokirjallisuuden ankarimmista ja dramaattisimmista teoksista. Jokainen sen neljästä osasta on poikkeuksellisesti mollissa, mutta teoksessa on silti myös omat tasapainottavat ja lohdullisemmat ulottuvuutensa. Ensiosassa vastakohtaisia elementtejä edustavat rajun fortissimo-julistuksen käynnistämä pääteema sekä levollisempi sivuteema. Toisena on kvartetolle nimen antanut muunnelmaosa, jossa valoisampaa ulottuvuutta edustaa neljäntenä oleva duurimuunnelma. Kolmas osa on iskevän dramaattinen scherzo, jota tasapainottaa lämpimästi soiva trio-jakso. Finaalina on energiassaan hellittämätön osa, jota musiikkikirjailija Alfred Einstein kutsui "kuoleman tarantellaksi".
Vuonna 1894 Mahler suunnitteli jousiorkesterisovitusta Schubertin d-molli-kvartetosta. Hän kirjoitti varsinaiseksi partituuriksi vain kvarteton toisen osan, Tyttö ja Kuolema –muunnelmat, ja johti osan Hampurissa marraskuussa 1894. Hän teki kvarteton partituuriin kuitenkin niin perusteelliset merkinnät muidenkin osien sovituksesta, että Mahler-tutkija Donald Mitchell ja säveltäjä David Matthews saattoivat toteuttaa Mahlerin koko sovituksen, ja tässä muodossa teos julkaistiin 1984.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Meet the Artists

Meet Tabita Berglund and Helena Juntunen after the concert in the main foyer.
Arranged by The Friends of Sinfonietta Society. Free of charge.

Show all concerts