URYUPIN & TRIO ROOZEMAN

perjantai 12.4.2019 19.00 Kausikonsertti 9
25/19/11€
Osta lippu

URYUPIN & TRIO ROOZEMAN

perjantai 19.00 Kausikonsertti 9
25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
perjantai 12.4.2019 19.00 25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus

Beethovenin kolmoiskonsertto istuu kuin luonnostaan huippulahjakkaan suomalais-hollantilaisen Roozemanin sisarustrion esitettäväksi. Heidän nuorekasta energiaansa täydentää kapellimestari Valentin Uryupin. Muuna ohjelmana on Henri Dutilleux’n ranskalaisittain hienostuneita miniatyyrejä ja John Adamsin oikukasta virtuoosisuutta.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus

10.00-13.00

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista illan konserttiin. Avoimet kenraaliharjoitukset alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 13.00. Harjoituksista voi poistua myös noin klo 11.20 alkavalla tauolla. Harjoitusten esittely klo 9.50 Espoon kulttuurikeskuksen aulassa (2. krs.). Saavuthan ajoissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Henri Dutilleux

Au gré des ondes

1900-luvun alkupuolen ranskalainen musiikki muodostaa sen perustan, jolta Dutilleux’n ilmaisu kasvoi esiin. Hän ammensi virikkeitä myös monilta uudemmilta säveltäjiltä ja loi omaleimaisen, selkeärajaisten koulukuntien ulkopuolella pysyttäytyneen sävelkielen.

Alun perin pianolle sävelletty kuuden karakterikappaleen sarja Au gré des ondes on suhteellisen varhainen teos vuodelta 1946, ajalta ennen kuin Dutilleux'n oma tyyli oli puhjennut täyteen kukoistukseensa.Teos syntyi Ranskan radiota varten, ja nimi – suomeksi suunnilleen "Aalloilla" tai "Aaltojen vietävänä" – on sanaleikki, joka viittaa sekä mereen että radioaaltoihin.

Sarjan osien ilmaisu vaihtelee, mutta pääosin liikutaan kepehköissä ja valoisissa tunnelmissa. Osina ovat sujuvasti soljuva Prélude en berceuse, eloisan leikkisä Claquettes, hillityn levollisesti kaartuileva Improvisation, nimensä mukaisesti ikiliikkujamainen Mouvement perpétuel, Bachin tyyliä mukaileva Hommage à Bach ja vauhdikkaasti rientävä Étude.
Tässä konsertissa teos kuullaan sinfonietta-kokoonpanolle sovitettuna versiona, jonka brittiläinen säveltäjä Kenneth Hesketh teki 2014, vuosi Dutilleux'n kuoleman jälkeen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

John Adams

Son of Chamber Symphony

Kun John Adams alkoi nousta esiin 1970-luvun jälkipuolella, hän kytkeytyi luontevasti yhdysvaltalaiseen minimalistiseen suuntaukseen, Terry Rileyn, Steve Reichin ja Philip Glassin kaltaisten säveltäjien seuraan. Kuitenkin jo 1980-luvulla hän alkoi kääntyä kohti moni-ilmeisempää tyyliä, ja hän on nykyisin luultavasti esitetyin elävä yhdysvaltalaissäveltäjä.

Son of Chamber Symphony on kolmiosainen kokonaisuus. Ensiosassa musiikin energiaa luovana elementtinä on Beethovenin yhdeksännen sinfonian scherzosta lainattu kolmisävelinen rytmimotiivi. Teoksen keskiosaa hallitsee laajakaarinen, hitaasti kasvava melodia, jota vasten erilaisia materiaaleja peilautuu. Jos keskiosan melodiikka vie ajatukset Adamsin suureen orkesteriteokseen Naive and Sentimental Music, on nopeasykkeisen finaalin kummina hänen Suomessakin nähty oopperansa Nixon in China.

Son of Chamber Symphonyn kantaesitys oli marraskuussa 2007 Stanfordin yliopistossa Kaliforniassa. Tapiola Sinfoniettan esitys on teoksen Skandinavian-ensiesitys.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Ludwig van Beethoven

Kolmoiskonsertto op. 56

Beethovenin ns. Kolmoiskonsertto on valmistunut vuonna 1904, Eroica-sinfonian vuonna ja muista konsertoista kolmannen ja neljännen pianokonserton välissä. Teosta onkin usein pidetty välittävänä teoksena siirryttäessä kolmesta ensimmäisestä pianokonsertosta Beethovenin viimeisten konserttojen, kahden pianokonserton ja viulukonserton maailmaan.

Kolmen solistisen soittimen keskinäisestä tasapainosta sekä niiden suhteesta orkesteriin on pidettävä aivan erityistä huolta. Jos ajatellaan yksittäisen soittimen kykyä nousta esiin orkesterista, aiheuttaa tässä käytetyistä solistisista soittimista sello suurimmat vaikeudet säveltäjälle. Sellokonserttoa Beethoven ei koskaan tullut säveltäneeksi, mutta kolmoiskonserton vaativa ja hallitseva sello-osuus käynee jonkinlaisesta korvauksesta. Kantaesityksen sellisti olikin itse Anton Kraft, yksi aikansa suurimmista sellisteistä, jolle Haydn oli parikymmentä vuotta aiemmin kirjoittanut D-duuri-sellokonserttonsa.

Kolmoiskonsertto on luonteeltaan tasapainoinen ja suuria eleitä karttava, eikä siinä ole Eroican sankarillista hehkua. Jo sen sellojen ja bassojen varovaisesti aloittama sonaattimuotoinen ensiosa (Allegro) on pikemminkin melodislyyrinen kuin totutun dynaaminen. Kauniisti laulava hidas osa (Largo) johtaa suoraan lämminhenkiseen ja tasapainoiseen finaaliin (Rondo alla polacca), joka on Beethovenille poikkeuksellisesti poloneesirytminen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Taiteilijatapaaminen

n. 21.00

Haastateltavina Valentin Uryupin, Jonathan Roozeman, Rebecca Roozeman ja Jan-Paul Roozeman. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Järjestää: Sinfoniettan Ystävät ry.

Palvelut

Näytä kaikki konsertit