PERUTTU: TOIVO

perjantai 14.1.2022 19.00 Kausikonsertti
Platina kevät 2022 Kulta kevät 2022
perjantai 14.1.2022 19.00
Platina kevät 2022 Kulta kevät 2022

Vallitsvasta koronatilanteesta johtuen konsertti on peruttu AVI.n päätöksen mukaisesti.
Konsertti esitetään ilman saliyleisöä ja se radioidaaan suorana Radio Yle 1:ssä.

Kevätkauden avajaiskonsertin johtaa norjalainen Tabita Berglund, joka on tämän hetken kysytyimpiä nuoria kapellimestareita. Konsertin Wagner-numeroissa kuullaan säveltäjää herkimmillään, Siegfried-idyllin ja Wesendonck-laulujen lyyrikkona. Laulujen romanttiseen maailmaan uppoutuu sopraano Helena Juntunen. Rajumpia tunnelmia huokuvat Suomen nouseviin säveltäjälahjakkuuksiin kuuluvan Cecilia Damströmin Infirmus ja Gustav Mahlerin jousiorkesterisovitus Schubertin Tyttö ja Kuolema –kvartetosta.

Yle Radio 1, suora radiointi.

Muutokset mahdollisia.

Taiteilijat

Ohjelma

Richard Wagner

Siegfried-idylli

Siegfried-idylli on tunnetuin
Wagnerin suhteellisen harvoista
orkesteriteoksista. Teoksen
synty nivoutuu yhteen sekä Wagnerin
elämänvaiheiden että hänen teostensa
kanssa. Hän kirjoitti ensimmäisen luonnoksen
muistiin syksyllä 1864, jolloin
hänen mielessään oli lähinnä jonkinlainen
kamarimusiikkiteos. Samoihin
aikoihin hänen ystävyytensä Hans von
Bülowin vaimon Cosiman kanssa syveni
rakkaudeksi.
Siegfried-idylli valmistui vuonna
1870, mihin mennessä Wagner ja
Cosima olivat saaneet jo kolmannen
yhteisen lapsensa, Siegfriedin. Edellisenä
vuonna Wagner oli palannut yli
kymmenen vuoden tauon jälkeen Nibelungen-
tetralogian kolmannen oopperan
Siegfriedin pariin; Siegfried-idyllillä
ja oopperan kolmannella näytöksellä
onkin temaattisia yhteyksiä.
Siegfried-idyllin ensiesitys on tullut
kuuluisaksi. Syntymäpäivänään jouluna
1870 Cosima – nyt vihdoin Frau Wagner
– sai ainutlaatuisen aamuherätyksen,
kun Wagner oli järjestänyt pienen
orkesterin soittamaan teosta heidän
kotitalonsa Tribschenin portaikkoon.
Siegfried-idylli on yksi Wagnerin lämminhenkisimmistä
teoksista. Muutaman
kerran sen romanttisen vuolaana
virtaileva kudos nousee täyteläisesti
soivaan huipennukseen.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Richard Wagner

Wesendonck-laulut

Vuosina 1857-59 Richard Wagner eli Tristan ja Isolde -oopperan tunnelmissa, ei vain sävelissään vaan myös elämässään. Hän oli jo muutamia vuosia aiemmin tutustunut Zürichissä varakkaaseen silkkikauppiaaseen Otto Wesendonkiin, josta oli tullut hänen läheinen tukijansa. Asetelma täydentyi Tristanin ja Isolden tapaiseksi kolmiodraamaksi, kun Wagner (Tristan) oopperaa säveltäessään rakastui Wesendonkin (kuningas Marke) vaimoon Mathildeen (Isolde), joka muusan velvollisuutensa tuntien vastasi rakkauteen.

Olipa Wagnerin ja Mathilde Wesendonkin rakkaus sitten luonteeltaan platonista tai eroottista - kummallakin mielipiteellä on kannattajansa - se joka tapauksessa vaikutti Wagnerin sävellystyöhön. Se sekä teki todelliseksi ja siten syvensi Tristanin ja Isolden asetelmaa että tuotti Wagnerin hienoimman lauluteoksen, kun hän marraskuun 1857 ja toukokuun 1858 välisenä aikana, siis kesken oopperan sävellystyön, sävelsi viisi laulua Mathilde Wesendonkin runoihin. Kahdella laululla oli suora yhteys Tristaniin ja Isoldeen: kolmanneksi sijoitettu Im Treibhaus (Kasvihuoneessa) liittyy oopperan kolmanteen näytökseen ja päätöslaulu Träume(Unelmia) toisen näytöksen rakkauskohtaukseen. Wagner luonnehtikin näitä kahta laulua "tutkielmiksi Tristaniin ja Isoldeen".

Wagner sävelsi Wesendonk-laulut alun perin sopraanolle ja pianolle, mutta ne ovat tulleet tunnetuksi myös orkesteriversiona. Wagner orkestroi itse vain viimeisen laulun, ja sen rinnalla kuullaan yleisimmin tätä säveltäjä ja kapellimestari Felix Mottlin tekemää sovitusta. Vuonna 1976 myös aikamme merkittävimpiin saksalaisiin säveltäjiin kuuluva Hans Werner Hanze teki lauluista oman, pienemmälle orkesterille sovitetun versionsa.

Teksti: Jari Eskola

Cecilia Damström

Infirmus op. 40

"Pidän rajusta musiikkista. Haluan musiikillani ottaa kantaa, vaikuttaa ihmisiin."
Cecilia Damströmin sanat käyvät taiteellisesta credosta. Hän ei säveltäjänä vetäydy absoluuttisen musiikin norsunluutorniin, ei kätke ajatuksiaan ja ihanteitaan kuulijoilta. Monissa hänen teoksissaan on lähtökohtana jokin konkreettinen kysymys tai ajankohtainen ongelmanasettelu, esimerkiksi pakolaisuus (Tundo 2016/18 ja "vuoden lastenoopperaksi" valittu Dumma kungen 2017), naisten historia (kamariyhtyeteokset Minna 2017, Aino 2018 ja Helene 2020), "ekofemistiset kysymykset" (Kansallisoopperan tilaamaa lastenooppera Djurens planet 2018) ja ilmastokysymykset (Requiem for our Earth naiskuorolle, elektroniikalle ja videolle 2019).
Damström on opiskellut sävellystä Tampereella mm. Hannu Pohjannoron johdolla ja jatkanut niitä Malmössä Luca Francesconin oppilaana. Hän on luomisvoimainen ja useissa kilpailuissa palkittu säveltäjä, jonka monipuolisesti eri kokoonpanoja käsittävä tuotanto on kasvanut jo suunnilleen 80 opusnumeroidun teoksen laajuiseksi.
Jousiorkesteriteos Infirmus on vuodelta 2015. Latinankielinen otsikko tarkoittaa "sairautta" tai "heikkoutta", ja sen mukaisesti teos liittyy erilaisiin kivun muotoihin, yhtä lailla pitkäaikaisiin kuin hetkellisiinkin. Damström lainaa Infirmuksessa kuoroteostaan Angor (2015), jossa pohditaan Psalmin 22 sanoin "Jumalani, Jumalani, miksi olet minut hylännyt?" Damström on omistanut teoksen "kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka kärsivät parantumattomista sairauksista ja mitä voisi kuvailla 'harvinaisiksi sairauksiksi' tai tuntemattomiksi sairauksiksi kuten esimerkiksi krooninen Lymen borrelioosi".
Infirmus (2015) allekirjoittaa Damströmin mieltymyksen "rajuun musiikkiin". Teos maalaa esiin erilaisia tuntemuksia vaihtelevin mutta aina ilmaisuvoimaisin jousitekstuurein: ligetimäisesti kihiseviä ja eläviä sointikenttiä, viiltäviä korkeita ääniä, jyskyttäviä rytmiaiheita ja pienistä soluista kasvavia tekstuurien tihentymiä.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Franz Schubert

Jousikvartetto d-molli (D 810) ’Tyttö ja kuolema’, orkestroinut Gustav Mahler

Samoin kuin Haydnille, Mozartille ja Beethovenille myös Schubertille jousikvartetto muodostui keskeiseksi kamarimusiikin teoslajiksi. Hän sävelsi nuoruusvuosinaan toistakymmentä kvartettoa lähinnä perhepiirissä tapahtunutta musisointia varten. Käännekohta koitti vuonna 1820 valmistuneessa yksinäisessä kvartetonosassa c-molli, jonka jälkeen syntyivät hänen kolme viimeistä, kypsän mestaruuden leimaamaa jousikvartettoaan: a-molli- ja d-molli-kvartetot 1824 ja G-duuri-kvartetto 1826.
Kvartetossa d-molli Schubert on käyttänyt toisen osan muunnelmien pohjana 1817 valmistunutta ja neljä vuotta myöhemmin julkaistua lauluaan Der Tod und das Mädchen (Tyttö ja Kuolema). Laulu saavutti Wienissä nopeasti suuren suosion, ja oli jo senkin vuoksi hyvä peruste käyttää sen teemaa myös jousikvartetossa. Kvartetto ei kuitenkaan saanut yhtään julkista esitystä Schubertin elinaikana, mutta yksityisesti se kyllä soitettiin.
Schubertin d-molli-kvartetto on yksi siihenastisen kvartettokirjallisuuden ankarimmista ja dramaattisimmista teoksista. Jokainen sen neljästä osasta on poikkeuksellisesti mollissa, mutta teoksessa on silti myös omat tasapainottavat ja lohdullisemmat ulottuvuutensa. Ensiosassa vastakohtaisia elementtejä edustavat rajun fortissimo-julistuksen käynnistämä pääteema sekä levollisempi sivuteema. Toisena on kvartetolle nimen antanut muunnelmaosa, jossa valoisampaa ulottuvuutta edustaa neljäntenä oleva duurimuunnelma. Kolmas osa on iskevän dramaattinen scherzo, jota tasapainottaa lämpimästi soiva trio-jakso. Finaalina on energiassaan hellittämätön osa, jota musiikkikirjailija Alfred Einstein kutsui "kuoleman tarantellaksi".
Vuonna 1894 Mahler suunnitteli jousiorkesterisovitusta Schubertin d-molli-kvartetosta. Hän kirjoitti varsinaiseksi partituuriksi vain kvarteton toisen osan, Tyttö ja Kuolema –muunnelmat, ja johti osan Hampurissa marraskuussa 1894. Hän teki kvarteton partituuriin kuitenkin niin perusteelliset merkinnät muidenkin osien sovituksesta, että Mahler-tutkija Donald Mitchell ja säveltäjä David Matthews saattoivat toteuttaa Mahlerin koko sovituksen, ja tässä muodossa teos julkaistiin 1984.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Näytä kaikki konsertit