SUURI C-MOLLIMESSU

torstai 1.11.2018 19.00 Kausikonsertti 6
25/19/11€

SUURI C-MOLLIMESSU

torstai 19.00 Kausikonsertti 6
25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus
torstai 1.11.2018 19.00 25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus

Suuri c-mollimessu Espoossa ja Helsingissä

Mozartin upea c-molli-messu kuuluu keskeneräisenäkin kirkkomusiikin vaikuttavimpiin suurteoksiin, samaan arvoluokkaan kuuluisan Requiemin kanssa. Messu tunnetaan esityksellisestä vaativuudestaan, ja vaikeimman sopraano-osuuden Mozart kirjoitti ensiesityksessä laulaneelle vaimolleen Konstanzelle.

Tapiola Sinfonietta ja Suomen Laulu esittävät tämän noin tunnin mittaisen upean teoksen kapellimestari Kristiina Poskan johdolla. Solisteina ovat maamme uuden oopperasukupolven lahjakkaimmat laulajat. Vaativuudessaan kuuluisan sopraano-osuuden laulaa Marjukka Tepponen.

Konsertin toinen esitys Kallion kirkossa Helsingissä la 3.11.2018 klo 20.00

Taiteilijat

Ohjelma

Wolfgang Amadeus Mozart

c-mollimessu K. 427

Messu c-molli tuli Mozartin ajatuksiin loppuvuodesta 1782. Saman vuoden elokuussa hän oli mennyt naimisiin Konstanze Weberin kanssa, ja hän piti messua eräänlaisena kiitoslahjana puolisolleen. Lisäksi häntä innoitti uusi tuttavuus, Wienin keisarillisen hovikirjaston johtaja ja kaupungin innokkain barokkimusiikin harrastaja paroni Gottfried van Swieten. Tämän kanssa hän uppoutui Händelin, Bachin ja muiden barokkimestarien kontrapunktisiin sävellystekniikoihin, ja jos johonkin niin juuri tyylillisesti usein vanhakantaisempaan kirkkomusiikkiin sellaiset olivat omiaan.

C-molli-messu jäi kuitenkin keskeneräiseksi, "suurenmoiseksi torsoksi" niin kuin sitä on kutsuttu. Teoksen valmiit osat - Kyrie, Gloria ja Sanctus - esitettiin ensimmäisen kerran Mozartin ja Konstanzen vieraillessa Salzburgissa lokakuussa 1783. Konstanze lauloi toisen teoksen kahdesta sopraano-osuudesta ja esitti luultavasti myös keskeneräisen Credo-osan aarian Et incarnatus est.

Messu c-molli on keskeneräisenäkin lähes tunnin kestävä suurteos. Sitä kutsutaankin usein "suureksi c-molli-messuksi" erotukseksi hänen varhaisesta "pienestä" messusta c-molli (K. 139).

Vain rauhallisesti virtaileva mutta surun himmentämä Kyrie sekä monipolvinen, seitsemästä itsenäisestä jaksosta koostuva Gloria ovat säilyneet täydellisinä Mozartin kirjoittamassa muodossa. Valoisasti alkava Credo sen sijaan katkeaa sopraanon huikean kauniin soolojakson Et incarnatus est jälkeen, minkä lisäksi osan orkesteriosuus on säilynyt vain osittain. Sanctuksesta ovat säilyneet vain puhaltimien ja patarummun osuudet, siihen liittyvästä Benedictuksesta ei edes niitä.
Keskeneräiseksi jääneiden jaksojen vuoksi Mozartin c-molli-messua esitetään eriasteisina rekonstruktioina.

Tässä konsertissa teos kuullaan itävaltalaisen säveltäjän Helmut Ederin (1916-2005) versiona, jossa hän on lähinnä täydentänyt orkesteri- ja kuoro-osuudet esityskuntoon eikä ole yrittänytkään säveltää Credon puuttuvia jaksoja ja Agnus Deitä valmiiksi niin kuin joissakin uusissa editioissa.

Syntyhistoriaansa liittyvistä epäselvyyksistä huolimatta c-molli-messu on requiemin ohella Mozartin kirkkomusiikin vaikuttavin luomus. Hän osoittaa siinä täysin hallitsevansa barokkisen polyfonian tyylikeinot, joille hänen oma klassisminsa tuo sulavuutta. Solistijaksoissa on italialaisen vokaalityylin melodista linjakkuutta, kun taas kuorojaksot nousevat usein uljaisiin kontrapunktisiin korkeuksiin.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Taiteilijatapaaminen

n. 21.00

Haastateltavina Kristiina Poska. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Järjestää: Sinfoniettan Ystävät ry.

Palvelut

Näytä kaikki konsertit