Marwood

perjantai 13.4.2018 19.00 Kausikonsertti 8
25/19/11 €

Marwood

perjantai 19.00 Kausikonsertti 8
25/19/11 € Espoon kulttuurikeskus
perjantai 13.4.2018 19.00 25/19/11 € Espoon kulttuurikeskus

Anthony Marwood tunnetaan sekä viulistina että orkesterinjohtajana, ja hän esiintyy molemmissa rooleissa myös yhtä aikaa. Mozartin ja Haydnin klassismia täydentää Brucknerin täysromanttisen jousikvinteton hidas osa. Mozartin sielukkaassa kaksoiskonsertossa Marwoodin solistiparina on Lilli Maijala.

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus

10.00 - 13.00

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista illan konserttiin. Avoimet kenraaliharjoitukset alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 13.00. Harjoituksista voi poistua myös noin klo 11.20 alkavalla tauolla. Harjoitusten esittely klo 9.50 Espoon kulttuurikeskuksen aulassa (2. krs.). Saavuthan ajoissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Wolfgang Amadeus Mozart

Adagio ja fuuga

Vuonna 1782 Mozart tutustui paroni Gottfried van Swieteniin, Wienin keisarillisen hovikirjaston johtajaan ja kaupungin innokkaimpaan barokkimusiikin harrastajaan.
Vuosina 1770-77 Swieten työskenteli diplomaattina Berliinissä, jossa hän tutustui Preussin kuninkaaseen Fredrik II Suureen. Kuningas oli aktiivinen musiikinharrastaja, kuninkaalliseksi suorastaan lahjakas huilisti ja säveltäjä, jonka antamasta teemasta Preussin hovissa Potsdamissa vuonna 1747 vieraillut Johann Sebastian Bach oli säveltänyt teoksen "Ein musikalisches Opfer". Kun Swieten palasi Wieniin, hän toi mukanaan rakkauden barokkimusiikkiin ja erityisesti Bachiin
Vuonna 1783 Mozart sävelsi fuugan c-molli kahdelle pianolle. Mozart sovitti fuugan jousiorkesterille kesällä 1788 ja lisäsi samalla alkuun adagio-osan. Adagio ja fuuga c-molli (K 546) on kunnianhimoisin Mozartin fuugasävellyksistä. Selvästi Mozart on halunnut tehdä neliäänisestä fuugasta kontrapunktisen taitonsa näytöskappaleen: mukana on käännöksiä (fuugateema soitetaan ylösalaisin intervallein), ahtokulkuja alkuperäis- ja käännösmuodosta, alkuperäismuodon ja käännöksen yhtäaikaisia esiintymisiä ja lopulta kaikkien neljän äänen ahtokulkuja.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Joseph Haydn

Sinfonia nro 44 "Suru"

Haydn sävelsi ensimmäisen mollisinfoniansa vuosien 1766-67 tienoilla, ja vuoteen 1773 niitä syntyi vielä kuusi lisää. Sinfonia nro 44 e-molli on valmistunut ilmeisesti vuosina 1770.71. Samoihin aikoihin Haydn sairastui vakavasti ja ehdotti, että uuden sinfonian hidas osa soitettaisiin hänen hautajaisissaan.; tästä on peräisin sinfonian lisänimi ”Trauer” (Suru). Tuo sinfonian hidas osa on itse asiassa sinfonian ainoa duurissa oleva osa, ja muutoin teosta hallitsee dramaattisen uhmakas mollisävy. teos kuuluukin Haydnin Sturm und Drang -kauden hienoimpiin. Kokoonpano on yleisin Haydnin varhaisemmissa sinfonioissa köyttämä: oboet, käyrätorvet ja jouset.
Avausosa on dynaaminen ja myrskyisästi kuohuva. Tyypillisiä Sturm und Drang -kauden eleitä ovat synkoopit, dynaamiset kontrastit ja paikoin kudoksen kontrapunktisuus; esimerkiksi koodassa pääaiheesta rakentuu tiivis kaanon. Ote on kontrapunktinen myös toisena olevassa menuetissa, joka edellisen osan koodan tavoin etenee kaanonissa. Mollisävy vakavoittaa osan tanssillista ilmettä, mutta triossa musiikki kääntyy duurin valoon. Hidas osa tasapainottaa eleganssissaan sinfonian tummavireistä yleissävyä, mutta tulisessa presto-finaalissa syöksytään taas kiihkeän, muutaman kerran ylvään kontrapunktin tihentämän draaman pyörteisiin.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä.

Anton Bruckner

Adagio Jousikvintetistä F-duuri, sov. Fritz Oeser

Anton Bruckner tunnetaan yhtenä 1800-luvun suurista sinfonikoista, vaikkakin hän aloitti sinfonioiden säveltämisen vasta keväällä 1863, jo lähes 40-vuotiaana. Kun hän sitten seuraavien vuosien etsinnän jälkeen lopullisesti löysi sinfonisen kutsumuksensa, hän ei sen jälkeen enää kovin paljoa muuta musiikkia säveltänytkään. Soitinmusiikin puolella ainoa merkittävä poikkeama oli jousikvintetto F-duuri (1879).
Jousikvintetto syntyi tunnetun wieniläisen viulistin Josef Hellmesbergerin pyynnöstä. Kantaesitys koitti vasta 1885. Teos sai erinomaisen vastaanoton ja on sittemmin vakiinnuttanut paikkansa yhtenä hienoimmista Mozartin ja Schubertin kvintettojen seuraajista.
Neliosaisen kvinteton emotionaalinen ydin on kolmantena oleva Adagio. Tämä sielukkaan melodiikan kultaama osa on kamarimusiikillinen vastine monille Brucknerin sinfonioiden suurenmoisille, syvähenkisille hitaille osille. Tässä Adagio kuullaan Bruckneriin syvällisesti perehtyneen musikologin Fritz Oeserin (1911-1982) jousiorkesterille laatimana versiona, josta on tullut osan standardisovitus.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Wolfgang Amadeus Mozart

Sinfonia concertante viululle, alttoviululle ja orkesterille

Mozart lähti syyskuussa 1777 Salzburgista äitinsä kanssa matkalle, joka vei heidät Münchenin ja Augsburgin kautta ensin viideksi kuukaudeksi Mannheimiin ja sitten puoleksi vuodeksi matkan varsinaiseen kohteeseen Pariisiin. Mozart palasi Salzburgiin vasta alkuvuodesta 1779. Saman vuoden syyskesällä valmistunut Sinfonia concertante Es-duuri viululle, alttoviululle ja orkesterille osoittaa, etteivät Mannheimissa ja Pariisissa saadut vaikutteet valuneet hukkaan; varsinkin Mannheimin koulun esimerkki antoi syvällisiä herätteitä Mozartille, ei vain tässä konsertossa vaan yleisemminkin.
Sinfonia concertante on yksi Mozartin konserttotuotannon ensimmäisistä todellisista mestariluomuksista. Kahden solistin tarjoamat mahdollisuudet ovat selvästi innoittaneet Mozartia. Viulun ja alttoviulun dialogi hakee vertaistaan henkevyydessään ja rikkaudessaan.
Sinfonisen laveata mutta myös intiimejä äänenpainoja sisältävää ensiosaa (Allegro maestoso) seuraa c-molliin kirjoitettu sykähdyttävän kaunis hidas osa (Andante). Mozartin omat, enemmän runolliset kuin taiturilliset kadenssit kahteen ensiosaan ovat säilyneet. Finaali (Presto) on energisen valoisa ja edellisen osan tummansävyisestä maailmasta vapauttava päätös teokselle.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Taiteilijatapaaminen

n. 21.00

Haastateltavina Anthony Marwood ja Lilli Maijala. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Järjestää: Sinfoniettan Ystävät ry,

Palvelut

Näytä kaikki konsertit