SCHUMANN & SCHUMANN, osa 1

torstai 12.9.2019 19.00 Kausikonsertti 1, osa 1
alk. 25/19/11€. Yhteislippu (vain myyntipisteistä) alk. 40/30/18€
Osta lippu

SCHUMANN & SCHUMANN, osa 1

torstai 19.00 Kausikonsertti 1, osa 1
alk. 25/19/11€. Yhteislippu (vain myyntipisteistä) alk. 40/30/18€ Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
torstai 12.9.2019 19.00 alk. 25/19/11€. Yhteislippu (vain myyntipisteistä) alk. 40/30/18€ Espoon kulttuurikeskus

Kauden kaksi avauskonserttia tarjoavat romantiikkaa puhtaimmillaan.  Schumannin sinfonioiden alkuperäiset esitysmerkinnät pääsevät oikeuksiinsa, kun orkesterin eteen astuu Sir Roger Norrington. Konserttien jälkeen kuullaan aikansa suurimpiin pianisteihin lukeutuneen Clara Schumannin kamarimusiikkia ja juhlitaan hänen syntymänsä 200-vuotisjuhlaa.

Taiteilijat

Ohjelma

Robert Schumannn

Sinfonia nro 1 B-duuri op.38 "Kevätsinfonia"

Schumannin esikoissinfonian luonnokset valmistuivat neljässä päivässä tammikuussa 1841, orkesteripartituuri vajaata kuukautta myöhemmin ja maaliskuun viimeisenä päivänä hänen läheinen ystävänsä Felix Mendelssohn johti teoksen kantaesityksen innostuneelle leipzigiläisyleisölle.

B-duuri-sinfonian innoittajana oli Adolf Böttgerin kevätaiheinen runo, ja Schumann harkitsi antavansa sinfonian osille otsikot "Kevään saapuminen", "Ilta", "Iloiset leikkitoverit" ja "Kevään kukoistus". Vaikka hän luopui ajatuksesta, B-duuri-sinfonia tunnetaan yleisesti Kevät-sinfoniana, ja teoksen raikas, toiveikas tunnelma vastaakin hyvin kutsumanimeä.

Schumann valoi sinfonioihinsa mielellään motiivista kiinteyttä. B-duuri-sinfoniassa ydinaiheen aseman saa ensiosan johdannon avaava vaskien signaali, joka esiintyy motiivisena perustana myös ensiosan nopean jakson pääteemassa sekä toisena olevan hitaan osan pääaiheessa. Scherzossa keskeisessä asemassa on puolestaan teema, joka on muunnelma hitaan osan lopulla esitellystä aiheesta. Scherzoa Schumann on laajentanut tuomalla mukaan kaksi erilaista trio-taitetta, jolloin syntyy rondomainen kokonaishahmo A-B-A-C-A. Finaalissa on sekä energiaa että keveyttä, eikä Schumannin alun perin osaan liittämä ajatus "kevään kukoistuksesta" tunnu lainkaan vieraalta.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Robert Schumann

Sinfonia nro 2 C-duuri op.61

Kun Schumann alkoi luonnostella C-duurisinfoniaansa joulukuussa 1845, hän oli vielä toipumassa edellisenä vuonna kokemastaan hermoromahduksesta. Varsinaisen partituurin kirjoitustyö alkoi helmikuussa 1846, mutta venyi aina lokakuulle saakka. Schumannin läheinen ystävä ja luottokapellimestari Felix Mendelssohn johti kantaesityksen Leipzigissä saman vuoden marraskuussa.

Teoksen ensiosa alkaa jalopiirteisellä johdannolla, jossa voi aistia Schumannin ihaileman Bachin vaikutusta. Johdannon ensivaiheessa vaskien signaalimaisen aiheen ympärille kiertyy rauhallisesti virtaileva kontrapunktinen kudos: johdannon jälkipuoli on liikkuvampi ja johtaa lopulta osan nopeaan pääjaksoon, joka on Schumannin sanoihin viitaten täynnä hengen vastarintaa ja taistelussaan määrätietoinen ja elinvoimainen. Scherzo on epätavallisesti jo toisena. Se on schumannilainen versio Mendelssohnin vauhdikkaasta scherzo-tyylistä, johon on upotettu kaksi trio-taitetta. Hidas osa kuuluu Schumannin tunnevoimaisimpiin luomuksiin. Sitä hallitsee heti alussa kuultava melodia, jonka esiintymiä erottavat taitteet jäävät välikkeenomaiseen asemaan.

Sinfonian sankarillinen taistelu, hengen voitto aineesta, täydentyy upealla tavalla finaalissa. Se vyöryy eteenpäin vastustamattoman energisenä ja murtaa samalla perinteisen sonaattimuodon rajat siirtymällä kehittelyjaksosta suoraan synteesinomaiseen laajaan koodaan. Sivuteeman asemassa oleva aihe on muunnelma hitaan osan pääaiheesta, ja loppusivulla johdannon signaaliaihe nousee esiin niin kuin jo ensiosan ja scherzon päätöksissä.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Konsertin jatkot

n. 21.00

Susanne Helasvuo, viulu
Janne Aalto, sello
Emil Holmström, piano

Clara Schumann: Pianotrio g-molli op. 17

Palvelut

Näytä kaikki konsertit