SAINT-SAËNS

perjantai 10.1.2020 19.00 Kausikonsertti 1
alk. 25/19/11€
Osta lippu

SAINT-SAËNS

perjantai 19.00 Kausikonsertti 1
alk. 25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
perjantai 10.1.2020 19.00 alk. 25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus

Pianon nuoreksi tsaariksi tituleerattu Alexandre Kantorow palaa solistiksi yhdessä isänsä ja Tapiola Sinfoniettan kunniakapellimestarin, Jean-Jacques Kantorowin kanssa. He jatkavat Saint-Saënsin pianoteosten kokonaisesitysten sarjaa. Ranskalaisen romantiikan lisäksi kuullaan Schubertin viides sinfonia, kunnianosoitus Mozartille, sekä improvisaation mestarin Frank Martinin jousietydejä.

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus

10.00-13.00

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista illan konserttiin. Avoimet kenraaliharjoitukset alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 13.00. Harjoituksista voi poistua myös tauolla. Harjoitusten esittely klo 9.50 Espoon kulttuurikeskuksen aulassa (2. krs.). Saavuthan ajoissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Frank Martin

Etydejä jousiorkesterille

Sveitsiläissyntyinen Frank Martinin musiikissa on sanonnan painokkuutta ja vakavuutta, joka liittyy saksalaiseen traditioon. Toisaalta Martin oli ranskankielinen, ja hänen musiikkinsa tyylikkäässä värimaailmassa voi aistia myös ranskalaista vaikutusta. Martinin monipuolinen tuotanto käsittää oopperoita, oratorioita ja muita suuria vokaaliteoksia, orkesteriteoksia, joista varsinkin konsertot ovat huomattavia, sekä koko joukon kamarimusiikkia.

Etydejä jousiorkesterille (1955-56) valmistui 1900-luvun merkittävimpiin uuden musiikin haltijakummeihin kuuluneen sveitsiläisen kapellimestarin Paul Sacherin tilauksesta. Teos rakentuu viisiosaiseksi sarjaksi, jossa rauhallisessa askelluksessaan uusbarokkista joskin myös linjakasta melodisuutta huokuvaa alkusoittoa seuraa neljä eriluonteista etydiä. Ensimmäinen etydi on aavemaisesti häilyvää musiikkia, jossa etydimäisenä piirteenä on yhtenäisen linjan rakentaminen soittimelta toiselle siirtyvistä aihelmista. Toinen etydi on eloisa pizzicato-tutkielma, ja kolmas rakentuu alttojen ja sellojen intensiiviseksi legato-linjaksi. Viimeisessä etydissä ytimenä on fuugamainen kontrapunktinen tekstuuri.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Camille Saint-Saëns

Pianokonsertto nro 1 D-duuri op. 17

Camille Saint-Saëns oli myös ratkaisevalla tavalla raivaamassa tietä ranskalaiselle sinfonialle ja konsertolle, eikä esimerkiksi hänen ensimmäisellä pianokonsertollaan ole merkittäviä ranskalaisia edeltäjiä.

Ensimmäinen pianokonsertto D-duuri on valmistunut vuonna 1858. Säveltäjän mukaan pianokonsertto oli syntynyt "Fontaineblaun metsien innoittamana", mutta sen tarkemmin hän ei ole tätä kommenttia selitellyt. Se voisi viitata ensiosan hitaassa johdannossa esiintyviin käyrätorvien metsästysfanfaareihin, jotka esiintyvät myös avausosan nopeassa pääjaksossa ja finaalissa.

Avausosan hidasta johdantoa lukuun ottamatta konsertto noudattaa normaalia kolmiosaista konserttomuotoa. Energistä avausosaa seuraa vakaan arvokkaasti askeltava hidas osa, josta erottuvat kiinnostavana erityispiirteenä pianon helmeilevät sävelkaskadit; niiden on jopa nähty ennakoivan Ravelin Jeux d'eaun (Veden leikkiä) (1901) impressionistisuutta. Muutoinkin teoksen piano-osuus edustaa suurta tyyliä runsaine arpeggioineen ja juoksutuksineen. Finaali on vastapainoksi hitaalle osalle energinen ja valoisa, humoristinenkin.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Camille Saint-Saëns

Allegro appassionato pianolle ja orkesterille

Ranskalainen Camille Saint-Saëns säilytti keskellä kuohuvimman romantiikan aikaa teoksissaan aina tasapainon, kohtuullisuuden ja selkeän muotokurin hyveet. Hän kokeili monipuolisesti eri teoslajeja oopperasta sinfonioihin ja pienimuotoisiin kappaleisiin. Saint-Saëns teki merkittävän työn myös konserttojen säveltäjänä, jona hän oli tärkein 1800-luvun ranskalaisessa musiikissa. Hän kirjoitti kymmenen varsinaista konserttoa – viisi omalle soittimelleen pianolle, kolme viululle ja kaksi sellolle – joiden lisäksi on olemassa koko joukko pienimuotoisempia solistisia teoksia.

Näihin lukeutuu Saint-Saënsin uran huippukaudella vuonna 1884 valmistunut Allegro appassionato pianolle ja orkesterille (jota ei pidä sekoittaa samannimiseen sellolle ja orkesterille sävellettyyn teokseen op. 43). Kyseessä on lyhyehkö kappale, joka ei ehkä ole niin "myrskyisä" (appassionato) kuin otsikko antaa ymmärtää, ei sellainen kuohuva voimanpurkaus kuin esimerkiksi Beethovenin Appassionata-sonaatti. Oma energinen latauksensa Saint-Saënsin teoksessa toki on, mutta samalla siinä on myös chopinmaisen eleganttia kuvioivuutta ja lyyrisen herkkiä käänteitä.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Franz Schubert

Sinfonia nro 5 B-duuri

Viides sinfonia on suosituin Schubertin varhaisista sinfonioista. B-duuri-sinfonia on klassisten esikuvien, varsinkin Mozartin hengessä syntynyttä musiikkia. Jo osien sävellajisuhteet kuvaavat sen tasapainoista klassisuutta: kahden pääsävellajissa olevan osan välissä hidas osa on subdominantissa (Es-duurissa) ja menuetti rinnakkaissävellajissa (g-mollissa). Myös osien kesto vastaa hyvin klassisia tottumuksia.

Schubertin neljästä aiemmasta sinfoniasta poiketen B-duuri-sinfonian ensiosa ei ala hitaalla johdannolla. Sen saa korvata neljän tahdin johdantovaihe, joka ikään kuin nostaa verhon sitä seuraavan pääteeman edestä. Myöhemmin kehittelyssä Schubert hyödyntää johdantojen materiaalia. Kertaus alkaa yllättäen subdominantissa (Es-duuri), käytäntö jota Mozartkin joskus harrasti, esim. pianonsoiton harrastajien hyvin tuntemassa "helpossa sonaatissa vasta-alkajille" (C-duuri-sonaatti KV 545).

Hidas osa alkaa aiheella, joka kuuluu Schubertin kauneimpiin. Sitä lämmittää mozartmaisen lempeä hymy, mutta myöhemmin osassa on myös vakavammat ulottuvuutensa. Menuetin sävellaji tuo mieleen Mozartin myöhäisen g-molli-sinfonian vastaavan osan, ja myös tematiikassa on tiettyjä yhtäläisyyksiä. Energinen finaali alkaa haydnmaisen tarttuvalla teemalla, joka on peräisin Schubertin vuotta aiemmasta oopperasta Die vierjährige Posten.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Taiteilijatapaaminen

n. 21.00

Palvelut

Näytä kaikki konsertit