MUSICA NOVA

torstai 7.2.2019 19.00 Kausikonsertti 3
25/19/11€
Osta lippu

MUSICA NOVA

torstai 19.00 Kausikonsertti 3
25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
torstai 7.2.2019 19.00 25/19/11€ Espoon kulttuurikeskus

Tapiola Sinfoniettan Musica nova –konsertissa uusinta uutta ovat kitaristi-säveltäjä Bryce Dessnerin tuore Wires (2016) ja Teosto-palkitun Antti Auvisen videoiden tehostama kantaesitys. Uuden musiikin omaperäisen mestarin Morton Feldmanin For Samuel Beckett (1987) maalaa hiljaisia ja staattisia sävelpintoja.

Yhteistyössä: Musica nova Helsinki

 

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus

10:00-13:00

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista illan konserttiin. Avoimet kenraaliharjoitukset alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 13.00. Harjoituksista voi poistua myös noin klo 11.20 alkavalla tauolla. Harjoitusten esittely klo 9.50 Espoon kulttuurikeskuksen aulassa (2. krs.). Saavuthan ajoissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Konserttiesittely

18:15-18:45

Esittelijänä Antti Auvinen. Vapaa pääsy. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.

Bryce Dessner

Wires, Suomen ke.

Bryce Dessner on tullut tunnetuksi sekä Grammy-palkitun indie rock -yhtyeen The Nationalin kitaristina (yhdessä Aaron-veljensä kanssa) että omaehtoisena, monipuolisesti eri tahoilta virikkeitä ammentavana säveltäjänä.

Dessner on kertonut, että teoksen ytimessä ovat aivan kirjaimellisesti "langat" tai "johdot" (wires): langat jotka yhdistävät ihmisiä, langat jotka tuottavat ääniä sekä langat jotka erottavat meitä toisistamme. Tätä symboloivat kolme mukana olevaa kielisoitinta (wired instruments), harppu, piano ja sähkökitara (jota Dessner on itse soittanut teoksen esityksissä kuten myös Musica Novassa).

Teoksessa on neljä tauoitta toisiinsa kytkeytyvää osaa. Teoksen ilmaisu ulottuu herkästi aistituista sointiväreistä tehokkaasti sykkiviin, paikoin oikukkaisiinkin rytmeihin. Voimakasilmeisimmillään syke on painokkaassa päätösjaksossa.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Antti Auvinen

Uusi teos, ke.

Morton Feldman

For Samuel Beckett, Suomen ke.

Feldman tutustui vuonna 1976 Berliinissä irlantilaiseen absurdin teatterin mestarina tunnettuun kirjailijaan Samuel Beckettiin, joka kirjoitti hänelle tekstin epäsovinnaista oopperaa Neither (1977) varten. Beckettissä Feldman löysi kovasti itsensä oloisen kirjailijan, ja kummankin teoksissa on merkillistä, epätodellista toisteisuutta, eräänlaista outoa minimalismia.

Kamariorkesterille kirjoitettu For Samuel Beckett valmistui 1987, vain joitakin kuukausia ennen Feldmanin kuolemaa ja jäi hänen viimeiseksi teoksekseen. Sitä hallitsevat Feldmanin myöhäisteoksille ominaisesti hiljainen sointiasu ja hidas kehitys. Täysin pysähtynyttä musiikki ei kuitenkaan ole, ja vaikka tapahtumat tuntuvat toistavan samaa unenomaista, etäisen uhkan aavistusta huokuvaa hengitystään, tapahtuu kudoksen sisällä jatkuvaa mutta hitaudessaan lähes huomaamatonta muutosta. Kyse on eräänlaisesta tekstuurin sisäisestä evoluutiosta, jossa muutos tuntuu aineellistuvan vasta vähitellen, ei niinkään kahden perättäisen tapahtuman kuin pitempien aikajaksojen kuluttua. Teos ei liity suoraan mihinkään Beckettin teokseen vaan yleisemmin tämän omaperäiseen kirjalliseen maailmaan.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit