MELNIKOV - PRELUDIT JA FUUGAT

sunnuntai 24.3.2019 15.00 Erikoiskonsertti
15/10/6€, Yhteislippu (22.3. ja 24.3.) 35/25/15 € Lippupisteen myyntipisteistä ja puhelinmyynnistä.
Osta lippu

MELNIKOV - PRELUDIT JA FUUGAT

sunnuntai 15.00 Erikoiskonsertti
15/10/6€, Yhteislippu (22.3. ja 24.3.) 35/25/15 € Lippupisteen myyntipisteistä ja puhelinmyynnistä. Ritarihuone, Helsinki
Osta lippu

Alexander Melnikov esittää omassa soolokonsertissaan Ritarihuoneella hänen suosikkiteoksiinsa kuuluvan Dmitri Šostakovitšin 24 preludin ja fuugan kokoelman, joka on eräs pianokirjallisuuden monumentaalisimmista sävellyksistä. Teos on sekä ihaileva kumarrus Bachin suuntaan että vaikuttava, omaehtoinen mestariteos.

Pianisti Alexander Melnikov luo parhaillaan merkittävää kansainvälistä uraa. Hän on toiminut Tapiola Sinfoniettan taiteellisena partnerina vuodesta 2014 lähtien, ja nyt on tullut kahden hyvin erilaisen jäähyväiskonsertin aika. Ritarihuonen konsertissa Melnikov hyvästelee yleisön suosikkiteoksensa sävelin. Espoon kulttuurikeskuksessa olevaan kausikonserttiin 22.3. Melnikov on valinnut hänelle tunnusomaisesti sekä orkesteri- että kamarimusiikkia, tällä kertaa Mahlerilta ja Šostakovitšilta.

Konsertin kesto 3 h sisältäen kaksi väliaikaa.

HUOM. Konsertin muuttunut alkamisaika klo 15.00.

Yhteislippu molempiin konsertteihin: 35/25/15 €. Myynti Lippupisteen myyntipisteissä ja puhelinpalvelussa 0600 900 900.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Dmitri Šostakovitš

24 preludia ja fuugaa op. 87

24 preludin ja fuugan sarja on Šostakovitšin pianotuotannon kokoava monumentti. Sen ilmaisuasteikko on kattava: mukana on monia, joista hänen sinfonioitaan ja jousikvartettojaan sävyttävä tuskaisuus puuttuu, mutta joukossa on myös monia, joissa sukelletaan syvälle sielun pimeisiin kerrostumiin.

Šostakovitš on tietoisesti kumartanut Bachin suuntaan, ja hän viittaa useammassa kappaleessa Das wohltemperierte Klavieriin. Samoin kuin Bachilla myös Šostakovitšilla preludit ovat luonteeltaan vapaampia, usein karakterikappaleen tavoin muotoiltuja ja ilmaisultaan mitä vaihtelevimpia. Silti niissäkään sanonta ei yleensä hakeudu pianomusiikin maalauksellisempien keinojen pariin.

Fuugat ovat kontrapunktisen lähtökohdan vuoksi sidotumpia, mutta mitenkään kaavoittuneita eivät nekään ole, ja niiden ilmaisuasteikko ulottuu syvämietteisestä hartaudesta iskevään dramatiikkaan ja riemukkaaseen loistokkuuteen. Suurin osa fuugista on Bachin tavoin kolme- tai neliäänisiä, mutta kokoelmassa on myös yksi kaksi- (nro 9 E-duuri) ja yksi viisiääninen (nro 13 Fis-duuri) fuuga.

Bachista poiketen Šostakovitš järjesti preludit ja fuugat rinnakkaissävellajeittain pitkin kvinttiympyrää eteneviksi pareiksi (C-duuri, a-molli, G-duuri, e-molli, D-duuri, h-molli, A-duuri jne.). Ratkaisu korostaa erillisten kappaleiden tonaalista perustaa ja samalla luo joustavammin toteutettavan ja eheämmän kokonaisuuden. Preludien ja fuugien sarjasta nousee esiin joitakin maamerkkejä, yhtenä niistä ensimmäisen puoliskon päättävä preludi ja fuuga nro 12 gis-molli. Lopullinen huipentuma koittaa kuitenkin vasta viimeisenä olevassa preludissa ja kaksoisfuugassa d-molli, joka kasvaa syvyydessään ja voimassaan koko teoksen vaikuttavaksi finaaliksi.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit