MELNIKOV - PRELUDIT JA FUUGAT

sunnuntai 24.3.2019 19.00 Erikoiskonsertti
15/10/6€
Osta lippu

MELNIKOV - PRELUDIT JA FUUGAT

sunnuntai 19.00 Erikoiskonsertti
15/10/6€ Ritarihuone, Helsinki
Osta lippu
sunnuntai 24.3.2019 19.00 15/10/6€ Ritarihuone, Helsinki

Alexander Melnikov esittää omassa soolo-konsertissaan erään pianokirjallisuuden monumentaalisimmista teoksista. Ohjelmana on hänen suosikkiteoksiinsa kuuluva Dmitri Šostakovitšin 24 preludin ja fuugan kokoelma, joka on sekä ihaileva kumarrus Bachin suuntaan että vaikuttava, omaehtoinen mestariteos.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Dmitri Šostakovitš

24 preludia ja fuugaa op. 87

24 preludin ja fuugan sarja on Šostakovitšin pianotuotannon kokoava monumentti. Sen ilmaisuasteikko on kattava: mukana on monia, joista hänen sinfonioitaan ja jousikvartettojaan sävyttävä tuskaisuus puuttuu, mutta joukossa on myös monia, joissa sukelletaan syvälle sielun pimeisiin kerrostumiin.

Šostakovitš on tietoisesti kumartanut Bachin suuntaan, ja hän viittaa useammassa kappaleessa Das wohltemperierte Klavieriin. Samoin kuin Bachilla myös Šostakovitšilla preludit ovat luonteeltaan vapaampia, usein karakterikappaleen tavoin muotoiltuja ja ilmaisultaan mitä vaihtelevimpia. Silti niissäkään sanonta ei yleensä hakeudu pianomusiikin maalauksellisempien keinojen pariin.

Fuugat ovat kontrapunktisen lähtökohdan vuoksi sidotumpia, mutta mitenkään kaavoittuneita eivät nekään ole, ja niiden ilmaisuasteikko ulottuu syvämietteisestä hartaudesta iskevään dramatiikkaan ja riemukkaaseen loistokkuuteen. Suurin osa fuugista on Bachin tavoin kolme- tai neliäänisiä, mutta kokoelmassa on myös yksi kaksi- (nro 9 E-duuri) ja yksi viisiääninen (nro 13 Fis-duuri) fuuga.

Bachista poiketen Šostakovitš järjesti preludit ja fuugat rinnakkaissävellajeittain pitkin kvinttiympyrää eteneviksi pareiksi (C-duuri, a-molli, G-duuri, e-molli, D-duuri, h-molli, A-duuri jne.). Ratkaisu korostaa erillisten kappaleiden tonaalista perustaa ja samalla luo joustavammin toteutettavan ja eheämmän kokonaisuuden. Preludien ja fuugien sarjasta nousee esiin joitakin maamerkkejä, yhtenä niistä ensimmäisen puoliskon päättävä preludi ja fuuga nro 12 gis-molli. Lopullinen huipentuma koittaa kuitenkin vasta viimeisenä olevassa preludissa ja kaksoisfuugassa d-molli, joka kasvaa syvyydessään ja voimassaan koko teoksen vaikuttavaksi finaaliksi.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit