KAMARIMUSIIKKIA VILLA GYLLENBERGISSÄ IV

sunnuntai 19.5.2019 19.00 Kamarimusiikki
15€, sis. käsiohjelma ja museon pääsymaksu
Osta lippu

KAMARIMUSIIKKIA VILLA GYLLENBERGISSÄ IV

sunnuntai 19.00 Kamarimusiikki
15€, sis. käsiohjelma ja museon pääsymaksu Villa Gyllenberg
Osta lippu
sunnuntai 19.5.2019 19.00 15€, sis. käsiohjelma ja museon pääsymaksu Villa Gyllenberg

Tapiola Sinfoniettan kamarikonserttien sarja järjestetään tänä keväänä yhdeksännen kerran.
Koti- ja taidemuseo Villa Gyllenbergissä Helsingin Kuusisaaressa kuullaan 18.-19.5.2019 neljä konserttia, joiden ohjelmassa on kamarimusiikin helmiä vuosien varrelta ja tarinoita Villa Gyllenbergin historiasta. Musiikista vastaavat Tapiola Sinfoniettan muusikot.
Sarjan viiemisessä konsertissa kuullaan Crumbinja Brahmsin teokset. Tutustu muiden konserttien ohjelmiin alla olevista linkeistä ja tule paikan päälle nauttimaan musiikista sekä museon taidekokoelmasta luonnonkauniissa ympäristössä. Konserttilipulla sisäänpääsy myös museoon.

Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä I
Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä II
Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä III

Yhteistyössä: Villa Gyllenberg

Ohjelma

George Crumb

Vox Balaenae

George Crumb on kuulunut 1960-luvulta lähtien amerikkalaisen avantgarden keulahahmoihin ja vakiinnuttanut paikkansa uuden musiikin klassikkona. Hän yhdistää teoksissaan monia modernin musiikin keinovaroja. Erityisen kuuluisaksi hän on tullut erilaisista soittimien epätavallisista soittotekniikoista, jotka tuovat hänen teoksiinsa omaperäisiä sointimaailmoja.

Yksi Crumbin tunnetuimmista teoksista on huilulle, sellolle ja pianolle sävelletty Vos Balaenae (Valaan ääni; 1971), joka on saanut innoituksensa nauhoitetusta ryhävalaan laulusta. Teoksessa on kolme tauoitta toisiinsa kytkeytyvää osaa.

Avausosa Vocalise (...for the beginning of time) alkaa huilun soolojaksona. Toinen osa Variations on Sea-Time rakentuu viiden muunnelman sarjaksi sellon hauraiden äänten ja suoraan pianon kieliltä soitettujen osuuksien muodostamasta Meri-teemasta. Jokainen muunnelma liittyy johonkin geologiseen aikakauteen. I muunnelmaa (Arkeeinen aioni) värittävät sellon glissandot, II muunnelmaa (Proterotsooinen aioni) puolestaan pianon särähtelevät äänet, huilun vastaus ja sello pizzicatot ja III muunnelmaa (Paleotsooinen maailmankausi) pianon pianon kirkkaat äänet ja äärirekisterit sekä toisteiset kuviot. IV muunnelmassa (Mesotsooinen maailmankausi) syttyy soimaan yllättävä itämainen tunnelma ja V muunnelmassa nykyistä Kenotsooista maailmankautta (alkaen n. 65 miljoonaa vuotta sitten) kuvastaa intensiivinen tunnelma. Vihellysten myötä siirrytään elegiseen päätösosaan Sea-Nocturne (..for the end of time), jossa musiikki kääntyy hetkeksi tonaaliseksi ja hiipuu lopussa hauraissa tunnelmissa kuuluvilta. Viimeisen sävelryhmän pianisti soittaa pantomiimina, "täysin äänettömästi" niin kuin partituuri pyytää.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Johannes Brahms

Klarinettikvintetto

Brahms kirjoitti neljä hienoa klarinettiteosta Meiningenin hoviorkesterin sooloklarinetistia Richard Mühlfeldiä varten: trion klarinetille, sellolle ja pianolle (1891), kvinteton klarinetille ja jousikvartetille (1891) sekä kaksi sonaattia klarinetille ja pianolle (1894).

Klarinettikvintetto kuuluu Brahmsin kamarimusiikkiteoksista seesteisimpiin ja soinnillisesti eheimpiin. Sitä hallitsevat lempeän nostalgiset ja syksyisen alakuloiset tunnot. Muutamat terävämmät käänteet ensiosan lopulla, toisen osan välitaitteessa, scherzossa ja finaalissa eivät tiivisty varsinaiseksi jännitteiseksi draamaksi vaikka toki laajentavat olennaisella tavalla teoksen ilmaisuasteikkoa.

Kvintettoa hallitsee Brahmsin teoksille ominainen motiivinen kiinteys. Yhtenä keskeisenä aihelmana on ensiosan avaava surumielisesti kaartuileva aihe, joka tarjoaa alkuituja myös muiden osien teemoille. Toisena osana on kauniin nokturnaalisia tunnelmia maalaileva hidas osa, jossa on keskellä voimakkaammansävyinen, osin improvisatoriselta kuulostava mustalaismusiikkitaite. Kolmas osa alkaa hillittynä intermezzona mutta saa vähitellen liikkuvamman, scherzomaisemman ilmeen. Finaali on hallittu muunnelmasarja, jossa oikeastaan vain toinen muunnelma luo selkeän kontrastin osan yleistunnelmaan.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit