KAMARIMUSIIKKIA VILLA GYLLENBERGISSÄ II

lauantai 18.5.2019 19.00 Kamarimusiikki
15€, sis. käsiohjelman ja museon pääsymaksun

KAMARIMUSIIKKIA VILLA GYLLENBERGISSÄ II

lauantai 19.00 Kamarimusiikki
15€, sis. käsiohjelman ja museon pääsymaksun Villa Gyllenberg, Helsinki
lauantai 18.5.2019 19.00 15€, sis. käsiohjelman ja museon pääsymaksun Villa Gyllenberg, Helsinki

Tapiola Sinfoniettan kamarikonserttien sarja järjestetään tänä keväänä koti- ja taidemuseo Villa Gyllenbergissä Helsingin Kuusisaaressa 18.-19.5.2019.
Neljässä konsertissa kuullaan kuvataiteen ja luonnon inspiroimia ohjelmakokonaisuuksia Tapiola Sinfoniettan muusikoiden tulkitsemina.
Sarjan toisessa konsertissa kuullaan Debussyn, Sibeliuksen, Schulhoffin ja Tšaikovskin teoksia. Tutustu muiden konserttien ohjelmiin alla olevista linkeistä ja tule paikan päälle nauttimaan musiikista sekä museon taidekokoelmasta luonnonkauniissa ympäristössä. Konserttilipulla sisäänpääsy myös museoon. Kahvio avoinna väliajalla.

Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä I
Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä III
Kamarimusiikkia Villa Gyllenbergissä IV

Yhteistyössä: Villa Gyllenberg

OHJELMA 18.5. KLO 19

Claude Debussy: Faunin iltapäivä (sov. Benno Sachs)

Hanna Juutilainen, huilu
Marja Talka, oboe
Veera Myllyniemi, klarinetti
Kati Rantamäki, viulu
Mervi Kinnarinen, viulu
Ilona Rechardt, alttoviulu
Mikko Pitkäpaasi, sello
Matti Tegelman, kontrabasso
Cowely Fu, piano*
Naoko Ichihashi, harmooni

Jean Sibelius: Satu (sov. Jaakko Kuusisto)

Veera Myllyniemi, klarinetti
Bridget Allaire-Mäki, fagotti
Tero Toivonen, käyrätorvi
Kati Rantamäki, viulu
Leena Tuomisto-Saarikoski, viulu
Ulla Soinne, alttoviulu
Jukka Kaukola, sello
Panu Pärssinen, kontrabasso

* Väliaika *

Erwin Schulhoff: Sekstetto jousille
– Allegro risoluto
– Tranquillo: Andante
– Burlesca: Allegro molto con spirito
– Molto adagio

Aleksandra Pitkäpaasi, viulu
Susanne Helasvuo, viulu
Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Tuula Saari, alttoviulu
Mikko Pitkäpaasi, sello
Janne Aalto, sello

Pjotr Tšaikovski: Syyslaulu sarjasta Vuodenajat (sov. Tōru Takemitsu)

Jussi Tuhkanen, alttoviulu
Mervi Kinnarinen, viulu
Salla Mertsalo, viulu
Ilona Rechardt, alttoviulu
Janne Aalto, sello

Konsertti päättyy n. 20.30.

Ohjelma

Claude Debussy, sov. Sachs

Faunin iltapäivä

Orkesteriteos L'après-midi d'un faune (Faunin iltapäivä; 1894) on Claude Debussyn tuotannon avainteoksia ja nosti hänet lopullisesti mestaritason säveltäjäksi.

Teos on saanut nimensä ja innoituksensa Stéphane Mallarmén symbolistisesta runosta, joka kertoo unestaan heräävästä faunista ja hänen tuntemuksistaan raukean helteisenä iltapäivänä antiikin myyttisillä tantereilla nymfien seurassa. Debussyn teos on runon tunnelmia seuraten herkkien vivahteiden, pehmennettyjen ääriviivojen ja häilyvien tunnelmien musiikkia. Se alkaa kuuluisalla huilusoololla, josta musiikki kasvaa hienostuneesti maalatuin orkesterivärein jousten pitkien linjojen hallitsemaan huipennukseen ja hiipuu lopulta kuuluvilta.

Tässä konsertissa Faunin iltapäivä kuullaan Benno Sachsin sovituksena kamariyhtyeelle, jonka hän teki Arnold Schönbergin perustamalle uuden musiikin konserttiyhdistykselle Verein für musikalische Privataufführungen. Sachsin sovitus, joka kuultiin ensimmäisen kerran yhdistyksen konsertissa Wienissä syksyllä 1920, tavoittaa suppeammassa kokoonpanossaankin ihmeen herkästi ja elävästi Debussyn sensuellin sointirunouden sävyt.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Jean Sibelius, sov. Jaakko Kuusisto

Saga

Kapellimestari Robert Kajanuksen ehdotuksesta syntynyt orkesteriteos Satu valmistui jouluaattona 1892, mutta Sibelius teki siitä kymmenen vuotta myöhemmin uusitun version.
Satu on myyttissävyisen arkaaisesti soivaa musiikkia, jossa Sibelius toistaa ja muuntelee teema-aineistoaan vanhan suomalaisen runolaulun hengessä.

Tässä konsertissa Satu kuullaan Jaakko Kuusiston sovituksena kolmen puhaltimen ja jousten oktetille. Sovitus tällaiselle kokoonpanolle ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä Sibeliuksen tiedetään säveltäneen opiskeluvuonnaan Wienissä 1890-91 oktettoa, joka ei ole säilynyt mutta johon on ainakin säveltäjän oman muistelun mukaan "sisältynyt ei mitään vähempää kuin Sadun siemen". Tässä sovituksessa Satu siis ikään kuin palaa mahdollisille soinnillisille alkujuurilleen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Erwin Schulhoff

Jousisekstetto

Tšekkiläisen säveltäjä ja pianisti Erwin Schulhoff oli paitsi juutalaista syntyperää myös vakaumuksellisen kommunisti. Hänen kohtalonsa sinetöitiin, kun saksalaiset joukot marssivat Prahaan. Hänet vangittiin ja kuljetettiin myöhemmin Baijeriin Wülzbergin keskitysleirille, jossa hän kuoli tuberkuloosiin elokuussa 1942.

Schulhoff ehti nousta 1920-luvulla yhdeksi ajan kohutuimmista säveltäjistä. Hän eli tiiviisti ajan hermolla, tutustui avantgardistisiin kuvataiteilijoihin ja dadaisteihin, suosi ironiaa ja sarkasmia, kiinnostui jazzista, ammensi vaikutteita uusklassismista, varsinkin Stravinskyltä, mutta tunsi vetoa myös Schönbergin koulukuntaan ja ehti vielä loppukaudellaan kääntyä sosialistisen realisminkin suosijaksi.

Schulhoffin jousisekstetto on valmistunut ensimmäisen maailmansodan jälkitunnelmissa vuosina 1920-24 ja on poikkeuksellisen ankarailmeinen ja vakavasävyinen teos. Ankaruus hallitsee jo karheaa ja määrätietoisesti (risoluto) etenevää, paikoin marssimaista avausosaa, jossa on vastakohtaisena elementtinä paikoilleen jähmettynyt keskitaite. Toisena on sisäänpäinkääntynyt ja arvoituksellinen, vähäeleisyydessäänkin vangitseva hidas osa. Paikoin puhkeaa esiin intensiivistä melodisuutta, mutta osan lopulla hiljainen tremolokohtaus sukeltaa entistäkin syvemmälle aavemaisiin sointimaisemiin. Scherzon asemassa olevaa lyhyttä Burlescaa tahdittaa epäsymmetrinen 5/8-tahtilaji; osa alkaa melko hillitysti mutta saa edetessään vähitellen yhä kiihkeämpiä muotoja. Teoksen päätöksenä on raskaiden ja ankarien tunnelmien hallitsema hidas osa. Se ei ole mikään perinteinen, vapauttava finaali ja päätyy lopussa tyhjyyden rajoille.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Pjotr Tšaikovski, sov. Takemitsu

Autumn Song

Tšaikovskin 17 piano-opuksesta parhaiten tunnetaan kahdentoista kappaleen kokoelma Vuodenajat (op. 37). Sen osat valmistuivat vuosina 1875-76 pietarilaisen musiikkilehden Nouvellistin tilauksesta. Lehdessä julkaistiin vuoden 1876 aikana aina kappale kerran kuussa, ja vasta myöhemmin kaikki 12 osaa koottiin yhtenäiseksi kokoelmaksi.

Vuodenajat on viehkeä kokoelma yksinkertaisia karaktäärikappaleita, joista jokaiseen liittyy kuukauden nimen lisäksi kuvailevampi otsikko. Syyslaulu on lokakuun alakuloisia tunnelmia huokuva kappale, josta japanilaismestari Tōru Takemitsu (1930-1996) teki vuonna 1993 alkuteokselle uskollisen sovituksen päämelodiaa esittävälle klarinetille ja sitä myötäilevälle jousikvartetille. Sovitusta esitetään myös versiona, jossa on klarinetin tilalla alttoviulu.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit