Iltapäiväkonsertti 3

torstai 5.3.2020 14.00 Iltapäiväkonsertti
alk. 20 €, sis. leivoskahvi
Osta lippu

Iltapäiväkonsertti 3

torstai 14.00 Iltapäiväkonsertti
alk. 20 €, sis. leivoskahvi Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
torstai 5.3.2020 14.00 alk. 20 €, sis. leivoskahvi Espoon kulttuurikeskus

Vanhan musiikin arvostetuimpiin sopraanoihin lukeutuva Carolyn Sampson ja kapellimestari Pascal Rophé luovat läpileikkauksen ranskalaiseen musiikkiin. Bacrin väkevää sinfoniaa ja Cantelouben sovittamia Auvergnelaisia kansanlauluja.
Lipun hintaan sisältyy leivoskahvi.

Kauden 2019/2020 muut iltapäiväkonsertit:

To 10.10.2019 Iltapäiväkonsertti 1
To 21.11.2019 Iltapäiväkonsertti 2
To 16.4.2020 Iltapäiväkonsertti 4

Taiteilijat

Ohjelma

Nicolas Bacri

Sinfonia nro 4, im "Sturm und Drang" Stil

Pariisissa syntynyt Nicolas Bacri kuuluu tämän hetken ranskalaissäveltäjien nuorempaan keskipolveen. Hänen musiikissaan on sekä sisäistä intensiteettiä ja tunnevoimaa että ankaruutta ja muotokuria, ja hänen ilmaisuaan voisi luonnehtia yhtä hyvin ekspressiiviseksi uusklassismiksi kuin klassisoituneeksi ekspressionismiksi.

Tradition läsnäolo tuntuu vahvana myös Bacrin neljännessä sinfoniassa (1995). Teoksen tilasi ja kantaesitti l'Orchestre de Picardie, jonka nimikkosäveltäjänä Bacri on toiminut. Lisänimi "Sturm und Drang -tyylissä" viittaa 1700-luvun jälkipuolen kirjallisen varhaisromantiikan suuntaukseen.

Bacrin neljäs sinfonia on neliosainen, kokonaismuodoltaan klassismin kauden sinfonioihin vertautuva teos. Avausosassa (Omaggio a Richard Strauss) Sturm und Drangin kuohuntaa edustavat mm. dynaamiset kontrastit, nopeat leikkaukset, motorisuus ja tavallaan myös lukuisat ilmaisua syventävät ja mitä erilaisimpia affekteja korostavat esitysmerkinnät (esim. "Impetuoso", "Furioso", "Con ostinazione", "Misterioso", "Minaccioso", "Brutale", "Fuocoso", "Malizioso" jne.). Tyylittelevä ote jatkuu myös seuraavissa osissa, Ariettaksi otsikoidussa hitaassa osassa (Omaggio a Igor Stravinsky), menuetissa (Omaggio a Arnold Schönberg) ja vauhdikkaassa finaalissa (Omaggio a Kurt Weill), jonka päätöstaite on saanut Bacrilta esitysmerkinnän "Coda parodica".

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Joseph Canteloube

Auvergnelaisia lauluja

Auvergnen alue Ranskan keskiylängöllä on maan harvimmin asuttua seutua. Nimensä se on saanut vanhasta gallialaisesta arvernien heimosta. Kulttuurisesti Auvergnen nimi on jäänyt luultavasti parhaiten elämään Marie-Joseph Canteloube de Malaret'n kokoamassa ja sovittamassa kansanlaulukokoelmassa Chants d'Auvergne (Auvergnelaisia lauluja). Canteloube loi uran säveltäjänä ja musiikkitieteilijänä, mutta vaikka hän sävelsi mm. kaksi oopperaa sekä orkesteri- ja vokaalimusiikkia, juuri Auvergnelaisista lauluistaan hänet muistetaan.

Canteloube kuuli jo lapsena paikallisia oksitaaninkielisiä kansanlauluja ja alkoi kerätä ja sovittaa niitä vuodesta 1908 lähtien. Ensimmäisen kokoelman hän julkaisi 1923 ja sai viimeisen, viidennen kokoelman valmiiksi 1955. Yhteensä kokoelmiin sisältyy 29 kappaletta, joista kahdessa Bourréessa Canteloube on yhdistänyt useampia lauluja.

Canteloube on pukenut viehkeät kansansävelmät hienostuneen värikkääseen orkesteriasuun, joka huokuu ranskalaisen sointikulttuurin eleganssia ja samalla tavoittaa jalostuneessa muodossa Auvergnen alueen henkisen ja maisemallisen ilmapiirin. Laulujen tunnelmat vaihtelevat ilosta suruun ja pastoraalisesta rauhasta vilkkaaseen eloisuuteen juuri niin kuin tunnelmat elämässäkin voivat vaihdella. Sovitusten alkuperäisenä kielenä on eteläisessä Ranskassa puhuttu oksitaani, jota Canteloube pyrki omalla työllään elvyttämään, mutta laulut voi esittää myös ranskaksi.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit