ILTAPÄIVÄKONSERTTI: SINFONIOITA SOLISTEILLE

torstai 15.11.2018 14.00 Iltapäiväkonsertti
20 €, sis. leivoskahvin
Osta lippu

ILTAPÄIVÄKONSERTTI: SINFONIOITA SOLISTEILLE

torstai 14.00 Iltapäiväkonsertti
20 €, sis. leivoskahvin Espoon kulttuurikeskus
torstai 15.11.2018 14.00 20 €, sis. leivoskahvin Espoon kulttuurikeskus

BAROKKIA ILTAPÄIVÄLLÄ

Antonio Vivaldi ja Jan Zelenka olivat 1700-luvun alkupuolen barokkimusiikin omaleimaisia mestareita. Heidän ilmeikkäitä teoksiaan tulkitsee tässä konsertissa italialainen fagotisti Sergio Azzolini, joka esiintyy sekä Tapiola Sinfoniettan solistina että continuo-ryhmän jäsenenä.

Antonio Vivaldin lähes 500 konserton tuotannosta kuullaan kaksi. g-mollikonsertossa hyödynnetään soittajiston erilaisia vuorottelu- ja kaikutehoja. Alunperin jousiorkesterille sävelletystä D-duurikonsertosta kuullaan versio, jossa orkesteriin on tuotu mukaan kaksi oboeta ja fagotti.
Böömiläissäveltäjä Jan Zelenkalta puolestaan kuullaan Sinfonia a-molli. Teos ei ole ”sinfonia” sanan myöhemmässä klassis-romanttisessa merkityksessä, vaan pikemminkin sarjamainen kokonaisuus, johon sisältyy myös solistisia osuuksia. Tule nauttimaan barokin koristeellisesta soitinmusiikista ja Tapiola Sinfoniettan solistisesta soitannasta!
Konsertin juontaa Jukka Rantamäki ja konsertin päätteeksi yleisölle tarjotaan leivoskahvit.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Antonio Vivaldi

Konsertto g-molli RV 576

Vivaldin maine levisi myös Dresdeniin, ja sikäläisiä muusikoita kävi 1716-17 Venetsiassa musiikinjohtaja Pisendelin ja itsensä kruununprinssi Friedrich August II:n johdolla tapaamassa säveltäjää.

Vivaldiin moniin Dresdenin hovia varten säveltämiin teoksiin kuuluu konsertto viululle ja oboelle g-molli (RV 576), jonka hän omisti "Sua Altezza Reale di Sassonia" eli kruununprinssille.

Konsertossa g-molli on kolme oboeta, kaksi nokkahuilua sekä "bassi dè fiatoksi" merkitty ryhmä, joka on yleensä tulkittu kahdeksi fagotiksi ja yhdeksi kontrafagotiksi. Vivaldin soittimellinen keksintä onkin Dresdenin teoksissa kukkeimmillaan, ja esimerkiksi konsertossa g-molli, jossa solisteina ovat viulu ja oboe, hyödynnetään soittajiston mahdollisuuksia erilaisin vuorottelu- ja kaikutehoineen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Antonio Vivaldi

Konsertto D-duuri RV 564a

Kahden solistin konserttojen lisäksi Vivaldi hyödynsi usein suurempaakin solistiryhmää. Sävyltään pääosin valoisa konsertto D-duuri (RV 564) on sävelletty alun perin kahdelle viululle, kahdelle sellolle ja jousille. Siitä on kuitenkin olemassa myöhempi, tuntemattoman tekijän versio (RV 564a), jossa on solisteina kaksi viulua ja orkesteriosuuteen on tuotu mukaan kaksi oboeta ja fagotti.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Jan Dismas Zelenka

Sinfonia a-molli

Jan Dismas Zelenka kiinnitettiin Dresdenin hoviorkesterin kontrabasson ja violonen (gamba-perheen matalin jäsen) soittajaksi vuonna 1710 tai 1711 ja nimitettiin 1735 hovin kirkkosäveltäjäksi.

Zelenkan tyyli oli täysiverisen barokkista, ja valistuneimmat aikalaiset arvostivat Bachia myöten hänen kontrapunktista osaamistaan sekä hänen musiikkinsa harmonista rikkautta. Kromaattisuus, yllättävät käänteet, synkopoidut rytmit ja epäsäännölliset säerakenteet tuovat usein yksilöllistä tuntua hänen teoksiinsa.

Sinfonia a-molli ei ole "sinfonia" sanan myöhemmässä klassis-romanttisessa merkityksessä, ja teoksen tarkka otsikko onkin "Simphonie a 8 Concertanti". Teoksessa on siis kahdeksan soitinosuutta, joihin sisältyy myös solistisia osuuksia. Muodoltaan teos on viisine osineen laaja sarjamainen kokonaisuus

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit