Iltapäiväkonsertti 1

torstai 10.10.2019 14.00 Iltapäiväkonsertti
alk. 20 €, sis. leivoskahvi

Iltapäiväkonsertti 1

torstai 14.00 Iltapäiväkonsertti
alk. 20 €, sis. leivoskahvi Espoon kulttuurikeskus
torstai 10.10.2019 14.00 alk. 20 €, sis. leivoskahvi Espoon kulttuurikeskus

Kapellimestari Ryan Bancroft on ihastuttanut yleisöä musiikin kauniilla muotoilulla. Vuonna 2018 hän voitti kansainvälisen Malko-kapellimestarikilpailun, ja syyskuussa 2019 hänet nimitettiin BBC:n Walesin kansallisorkesterin ylikapellimestariksi.
Syksyn ensimmäisessä iltapäiväkonsertissa Bancroft johtaa kaksi teosta: Sibeliuksen kuudennen sinfonian, jota hallitsevat valoisat ja kirkkaat sävyt, sekä  japanilaisen  Tōru Takemitsun maalailevan teoksen How Slow the Wind. Konsertin juontaa Tapiola Sinfoniettan 2. konserttimestari Jukka Rantamäki.
Lipun hintaan sisältyy leivoskahvi.

Kauden 2019/2020 muut iltapäiväkonsertit:

To 21.11.2019 Iltapäiväkonsertti 2
To 5.3.2020 Iltapäiväkonsertti 3
To 16.4.2020 Iltapäiväkonsertti 4

Taiteilijat

Ohjelma

Tōru Takemitsu

How Slow the Wind

Japanilainen Toru Takemitsu on jo pitkään ollut Euroopassa esitetyin aasialainen säveltäjä. Hänen tapauksessaan "eurooppalaisuuden" ja "aasialaisuuden" välistä erottelua ei kuitenkaan kannata liiaksi korostaa. Hänen musiikissaan molemmat ovat läsnä mutta eivät vastakohtaisina vaan toisiaan täydentävinä ja toisiinsa sulautuneina elementteinä.

Takemitsun kasvuvuosina länsimainen musiikki oli kiellettyä Japanissa, ja sodan jälkeen hän alkoi tietoisesti suuntautua kohti eurooppalaista musiikkia ja vastaavasti ottaa etäisyyttä omaan japanilaisuuteensa. 1960-luvulla hän alkoi kuitenkin vähitellen etsiytyä myös omille japanilaisille juurilleen.

Hänen myöhemmän tuotantonsa synteesityyliä edustaa myös How Slow the Wind (1991), joka on Takemitsulle tyypillisen runollinen, luonnon inspiroima otsikko, ja luonto ylipäätään oli tärkeä innoittaja hänelle. Otsikko on avaussäe amerikkalaisen Emily Dickinsonin (1830-1886) runosta, jossa koko säkeistö kuuluu: "How slow the wind --/how slow the sea --/how late their Feathers be!" Takemitsun teos on heleäsointista, impressionistisen mietiskelevää musiikkia, täynnä salaperäisesti häilyvien tunnelmien ajatonta kauneutta. Teoksen melodisena ytimenä on oboen esittelemä seitsensävelinen aihelma, joka esiintyy taajaan läpi teoksen muuntuen samalla hienovaraisesti.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Jean Sibelius

Sinfonia nro 6

Kuudennen sinfonian valmistuminen alkuvuodesta 1923 päätti Sibeliuksen uralla monta vuotta kestäneen välivaiheen, jonka aikana merkittäviä uusia teoksia ei valmistunut.

Kuudes sinfonia on ilmaisunsa tasapainoisuudessa ja muotonsa sopusuhtaisuudessa syvän klassinen ja ajaton teos. Siinä ei ole etumerkintää, mutta C-duurin sijasta sävellaji on d-doorinen. Ensiosa alkaa seesteisenä virtailuna, josta avaus-allegro puhkeaa esiin; tempomerkintä pysyy kuitenkin läpi osan samana.
Hidas osa alkaa huilujen ja fagottien viileänkuulailla soinnuilla, jotka saavat rinnalleen viulujen yksinkertaisen melodia-aihelman. Näistä aineksista Sibelius luo vapaahkosti rakentuvan muunnelmaosan. Kolmantena on energinen ja vauhdikas scherzo.
Finaali alkaa soitinryhmien rauhallisena replikointina, mutta keskivaiheessa musiikki saa dramaattisemman ilmeen ja kasvaa kolmena aaltona huipennukseen. Teos ei kuitenkaan pääty tähän, sillä alkujakson teemat palaavat mutta uudessa asussa, sinfonisen allegro-sykkeen säestämänä. Liike-energian sammuttua musiikki liukuu hiljenevään, Sibeliuksen tuotannon koskettavimpiin kuuluvaan koodaan.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit