ILTAPÄIVÄKONSERTTI: AALLOILLA

torstai 11.4.2019 14.00 Iltapäiväkonsertti
20 €, sis. leivoskahvin
Osta lippu

ILTAPÄIVÄKONSERTTI: AALLOILLA

torstai 14.00 Iltapäiväkonsertti
20 €, sis. leivoskahvin Espoon kulttuurikeskus
Osta lippu
torstai 11.4.2019 14.00 20 €, sis. leivoskahvin Espoon kulttuurikeskus

Elegantisti keskellä päivää

Kolme nuorta ja lahjakasta sisarusta – Trio Roozeman – ovat soittaneet yhdessä varhaislapsuudesta alkaen. Jokainen heistä on menestynyt myös solisteina; takana on useita kilpailuvoittoja ja esiintymisiä merkittävien orkestereiden solisteina sekä Suomessa että ulkomailla.
Tässä konsertissa he esiintyvät kotikaupunkinsa Espoon kaupunginorkesterin, Tapiola Sinfoniettan kanssa.
Beethovenin kolmoiskonsertto on kuin heille tehty. Ohjelmassa on myös Henri Dutilleux’n elegantteja miniatyyrejä Au gré de ondes.
Konsertin johtaa kapellimestari Valentin Uruypin ja juontajana on Tapiola Sinfoniettan konserttimestari Jukka Rantamäki.
Konsertin päätteeksi yleisölle tarjotaan leivoskahvit.

Taiteilijat

Ohjelma

Henri Dutilleux

Au gré des ondes

1900-luvun alkupuolen ranskalainen musiikki muodostaa sen perustan, jolta Dutilleux’n ilmaisu kasvoi esiin. Hän ammensi virikkeitä myös monilta uudemmilta säveltäjiltä ja loi omaleimaisen, selkeärajaisten koulukuntien ulkopuolella pysyttäytyneen sävelkielen.

Alun perin pianolle sävelletty kuuden karakterikappaleen sarja Au gré des ondes on suhteellisen varhainen teos vuodelta 1946, ajalta ennen kuin Dutilleux'n oma tyyli oli puhjennut täyteen kukoistukseensa.Teos syntyi Ranskan radiota varten, ja nimi – suomeksi suunnilleen "Aalloilla" tai "Aaltojen vietävänä" – on sanaleikki, joka viittaa sekä mereen että radioaaltoihin.

Sarjan osien ilmaisu vaihtelee, mutta pääosin liikutaan kepehköissä ja valoisissa tunnelmissa. Osina ovat sujuvasti soljuva Prélude en berceuse, eloisan leikkisä Claquettes, hillityn levollisesti kaartuileva Improvisation, nimensä mukaisesti ikiliikkujamainen Mouvement perpétuel, Bachin tyyliä mukaileva Hommage à Bach ja vauhdikkaasti rientävä Étude.
Tässä konsertissa teos kuullaan sinfonietta-kokoonpanolle sovitettuna versiona, jonka brittiläinen säveltäjä Kenneth Hesketh teki 2014, vuosi Dutilleux'n kuoleman jälkeen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Ludwig van Beethoven

Kolmoiskonsertto op. 56

Beethovenin ns. Kolmoiskonsertto on valmistunut vuonna 1904, Eroica-sinfonian vuonna ja muista konsertoista kolmannen ja neljännen pianokonserton välissä. Teosta onkin usein pidetty välittävänä teoksena siirryttäessä kolmesta ensimmäisestä pianokonsertosta Beethovenin viimeisten konserttojen, kahden pianokonserton ja viulukonserton maailmaan.

Kolmen solistisen soittimen keskinäisestä tasapainosta sekä niiden suhteesta orkesteriin on pidettävä aivan erityistä huolta. Jos ajatellaan yksittäisen soittimen kykyä nousta esiin orkesterista, aiheuttaa tässä käytetyistä solistisista soittimista sello suurimmat vaikeudet säveltäjälle. Sellokonserttoa Beethoven ei koskaan tullut säveltäneeksi, mutta kolmoiskonserton vaativa ja hallitseva sello-osuus käynee jonkinlaisesta korvauksesta. Kantaesityksen sellisti olikin itse Anton Kraft, yksi aikansa suurimmista sellisteistä, jolle Haydn oli parikymmentä vuotta aiemmin kirjoittanut D-duuri-sellokonserttonsa.

Kolmoiskonsertto on luonteeltaan tasapainoinen ja suuria eleitä karttava, eikä siinä ole Eroican sankarillista hehkua. Jo sen sellojen ja bassojen varovaisesti aloittama sonaattimuotoinen ensiosa (Allegro) on pikemminkin melodislyyrinen kuin totutun dynaaminen. Kauniisti laulava hidas osa (Largo) johtaa suoraan lämminhenkiseen ja tasapainoiseen finaaliin (Rondo alla polacca), joka on Beethovenille poikkeuksellisesti poloneesirytminen.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä

Palvelut

Näytä kaikki konsertit