Iltapäiväkonsertti 1

torstai 22.10.2020 14.00 Iltapäiväkonsertti
Alk. 20/18/18 €, sarjalippu alk. 70 € Espoon kulttuurikeskus
torstai 22.10.2020 14.00 Alk. 20/18/18 €, sarjalippu alk. 70 € Espoon kulttuurikeskus

Islantilainen Daníel Bjarnason ja amerikkalainen Missy Mazzoli ovat aikamme kiinnostavimpia taiteilijoita. Bjarnasonin pianoteoksen Processions tulkitsee Juho Pohjonen, ja Mazzolin musiikki vie aurinkokunnan äärettömille kiertoradoille.

Daníel Bjarnason, kapellimestari
Juho Pohjonen, piano
Jukka Rantamäki, juontaja

Missy Mazzoli: Sinfonia (for Orbiting Spheres)
Daniel Bjarnason: Processions

Missy Mazzolin on arveltu olevan yksi kekseliäimmistä ja yllättävimmistä säveltäjistä nykypäivän New Yorkissa. Hän kertoo halunneensa säveltää teoksen, joka olisi aurinkokunnan muotoinen. Näin syntyi iltapäiväkonsertissa  kuultava Symphony (for Orbiting Spheres).
Daníel Bjarnason on islantilaisen taidemusiikin ykkösnimiä. Klassisten kokoonpanojen lisäksi hän on tehnyt yhteistyötä myös kokeilevien rock-muusikoiden kanssa. Processions-pianokonsertossaan Bjarnason on luonut eräänlaisen uustulkinnan romantiikan kauden suurieleisistä pianokonsertoista. Eleet ja tunnevoima kumpuavat pitkälti romantiikasta, mutta samalla musiikissa on läsnä oman aikamme moderni säveltäjä. Konserton tulkitsee Tapiola Sinfoniettan kanssa Juho Pohjonen, joka on kansainvälisesti tunnetuimpia pohjoismaisia pianisteja.

HUOM.  Koronavirusepidemian aikana konserteissa on poikkeusjärjestelyjä: istumapaikoissa on huomioitu turvavälit, edellytämme hengityssuojan käyttöä ja toteutamme iltapäiväkonsertit ilman kahvitarjoilua.
Ystävällisesti pyydämme noudattamaan pääsylipussa mainittua sisäänkäyntiä sekä verkkosivuillamme olevia saapumisaikoja. Lisätietoa turvallisuusjärjestelyistä tästä linkistä.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Missy Mazzoli

Sinfonia (for Orbiting Spheres)

"Minulle omaperäisyys merkitsee oman itsensä kuuntelemista. Ei ole kyse ulkoisten vaikutteiden torjumisesta vaan itse asiassa aivan päinvastaisesta: se tarkoittaa avoimuutta kaikille vaikutteille, sekä musiikillisille että ei-musiikillisille."

Näin on todennut nuoremman polven eturivin yhdysvaltalaissäveltäjiin kuuluva New Yorkissa asuva Missy Mazzoli. Hänen musiikkinsa allekirjoittaa sanat. Hänen teoksissaan voi yhdistyä erilaisia aineksia eri tyyleistä ja musiikinlajeista, mutta kokonaisuus on sulautunut eheäksi, itsenäiseksi synteesiksi. Postminimalistiset lähtökohdat voivat hänellä värittyä indie-rockin antamilla virikkeillä, mutta yhtä lailla hän on voinut ammentaa innoitusta barokista. Mazzolin laajimpia teoksia ovat hänen kolme oopperaansa. Vuonna 2018 hänestä tuli ensimmäinen naispuolinen säveltäjä, jolta New Yorkin Metropolitan on tilannut oopperan. Kantaesityksen on määrä olla lähivuosina.

Sinfonia (for Orbiting Spheres) (2014/16) on valmistunut Los Angelesin filharmonikkojen tilauksesta, ja kantaesityksen huhtikuussa 2014 johti John Adams. Nimi ei viittaa perinteiseen orkesterimusiikin muotoon vaan barokin kauden teoslajiin ja samalla vanhaan italiankieliseen kampiliiraa tarkoittavaan sanaan – siksi muoto "Sinfonia", ei "Symphony". Jälkimmäinen osa otsikkoa puolestaan viittaa "kierteleviin taivaankappaleisiin".

Mazzolin mukaan teoksen musiikki on "aurinkokunnan muodossa, kokoelma rokokoo-luuppeja, jotka kiertyvät toistensa kanssa laajemman kiertoradan sisällä". Tuloksena on hitaasti rakentuvia ja kerrostuvia, eräänlaisessa painottomassa musiikillisessa avaruudessa leijuvia sävelpintoja, joista nousee esiin lyhyempiä, teoksen keskivaiheilla tihentyviä sävelaiheita, eräänlaisia barokkiornamenttien muunnelmia, mutta lopussa musiikki avautuu taas kohti tyhjempiä sointiavaruuksia. Tavanomaista orkesteria laajentavat osuudet urkusointia jäljittelevälle syntetisaattorille, huuliharpuille ja lopussa soivalle ääninauhalle.

Kimmo Korhonen

Daniel Bjarnason

Processions

Daniel Bjarnason on muutaman viime vuosikymmenen aikana mahtavaan omaperäisyyteen ja rikkauteen kohonneen islantilaisen musiikin tunnetuin edustaja taidemusiikin puolella. Säveltäjänä hän liikkuu laajalla alueella, ja klassisten kokoonpanojen lisäksi hän on tehnyt yhteistyötä myös kokeilevien rock-muusikoiden kanssa. Hänen musiikissaan voi olla yhtä lailla pitkiksi venyviä sointipintoja kuin kiihkeästi sykkivää motorisuutta, yhtä lailla lyyristä heleyttä kuin raastavaa karheutta. Hänen tuotantoonsa sisältyy orkesteri- ja kamarimusiikkia, solistiteoksia, kuoroteoksia, elokuvamusiikkia sekä Tanskan kansallisoopperan tilaama ja 2017 ensi-iltansa saanut ooppera Brødre (Veljekset).

Teoksessa Processions (2009) on vahva metamusiikillinen, muuhun musiikkiin sekä perinteisiin ilmaisutapoihin ja eleisiin eli "topoksiin" tietoisesti viittaava ja niistä ammentava ulottuvuus. Bjarnason on teoksessaan luonut eräänlaisen uustulkinnan romantiikan kauden suurieleisestä pianokonsertosta Tšaikovskin ja Rahmaninovin hengessä, vaikka hän ei teosta varsinaisesti konsertoksi olekaan nimennyt. Eleet ja tunnevoima kumpuavat romantiikasta ja hetkittäin muistakin historiallisista tyyleistä, mutta samalla musiikissa on vahvasti läsnä myös moderni oman aikamme säveltäjä.

Kolmiosaisen teoksen avausosa In Medias Res leikkautuu nimensä mukaisesti "suoraan keskelle asioita", pianon suuriin, sankarillista solistisuutta edustaviin eleisiin. Osa on ilmaisultaan ja tekstuureiltaan moni-ilmeinen, milloin mahdikkaan riitasointinen, milloin lyyrisen herkkävireinen modernisoidun nokturnin hengessä, milloin koraalisävyisesti liikkuva tai bachmaisen barokkisävyisesti etenevä. Keskiosa Spindrift muodostaa hymnimäisine ja seesteisine tunnelmineen rauhallisen suvannon, vaikka musiikki paisuukin siinä kahdesti suureen huipennuksiin. Tauotta seuraava finaaliosa Red-handed rakentuu päällekkäisten kerrostumien monitasoiseksi rytmiseksi riennoksi ja rynnistää eteenpäin kuin jokin mekanistinen kone.

Kimmo Korhonen

Palvelut

Näytä kaikki konsertit