HEIJASTUKSIA

perjantai 5.11.2021 19.00 Kausikonsertti
Alk. 29/23/12 € + tilausmaksu. Lipunmyynti alkaa 9.8.2021. Espoon kulttuurikeskus

Niin erilaisia kuin Joonas Kokkonen ja Kaija Saariaho säveltäjinä ovatkin, he kumpikin ovat lähestyneet tämän konsertin teoksissa sanoin tavoittamattoman mysteerin tuntua. Kokkosen ”…durch einen Spiegel…” on saanut alkuinnoituksensa uskonnollisesta näynomaisesta kokemuksesta, kun taas Saariahon Nymphéa Reflectionsin salaperäisten sointimaailmojen yhtenä virikkeenä ovat olleet impressionismin mestarin Claude Monet’n lummemaalaukset. Klassismin tunnelmia tarjoaa belgialais-ranskalaisen ”vallankumouksen säveltäjän” François-Joseph Gossecin Sinfonia 17 äänelle.
Tässä konsertissa Tapiola Sinfonietta esintyy konserttimestarinsa Janne Nisosen liidaamana.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Konserttiesittely

Konserttiesittely Tapiolasalissa klo 18.15.-18.35.
Tietokirjailija Kimmo Korhonen esittelee illan konsertin.

Joonas Kokkonen

”...durch einen Spiegel...”

Joonas Kokkonen (1921- 1996)
"...durch einen Spiegel..."

Ooppera Viimeiset kiusaukset (1975) huipentaa Joonas Kokkosen viimeisen, usein vapaatonaaliseksi luonnehditun tyylikauden, joka alkoi kolmannesta sinfoniasta (1967). Oopperan vanavedessä syntyi muutamia kamarimusiikkiteoksia, joista 12 soolojouselle ja cembalolle kirjoitettu "...duch einen Spiegel..." (1977) on hienoin; samalla se on yksi koko Kokkosen tuotannon parhaimmista sävellyksistä ylimalkaan.
"...duch einen Spiegel..." liittyy Viimeisiin kiusauksiin samantapaisen hengellisen taustan kautta. Teoksen nimi on peräisin Uuden testamentin ensimmäisestä korinttolaiskirjeestä, sanoista "Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin; mutta silloin kasvoista kasvoihin". Kokkosen mielestä saksankielinen versio vastasi parhaiten sitä alkuelämystä, josta sävellys oli lähtenyt syntymään. Teoksen tilaaja oli maineikkaan Festival Strings Lucerne -kamariorkesterin johtaja Rudolf Baumgartner, jonka tilauksesta oli aikanaan syntynyt myös Kokkosen Sinfonia da camera (1962) "...durch einen Spiegel..." sai kantaesityksensä Luzernin juhlaviikoilla vuonna 1977.
"...duch einen Spiegel..." on soinnillisesti kiehtova teos. Rikkaasti ja värikkäästi käytettyihin solistisiin jousiin liittyy cembalo, jonka sointi antaa musiikille omaa, usein mystistä hohdettaan. Teos rakentuu neljästä osasta, jotka soitetaan tauoitta yhteen. Hitaat osat ovat reunimmaisina ja nopeat keskellä, missä suhteessa "...durch einen Spiegel..." toteuttaa Kokkosen mieltymystä päättää laajamuotoinen teos hitaaseen osaan.
Viimeisen osan intensiivinen tremolokohtaus on yksi Kokkosen tuotannon sykähdyttävimmistä katharsiksista. Ehkä juuri siinä toteutuu se hetki, jolloin me emme näe "kuvastimessa" vaan "kasvoista kasvoihin". Hengellisen ulottuvuuden hienovaraisena symbolina on viimeisen osan aihe Es-D-G; kirjaimet S.D.G. (Soli Deo Gloria; Jumalalle yksin kunnia) löytyvät yleensä myös Kokkosen partituurien lopputahtien oheen piirrettyinä.

Kimmo Korhonen

Kaija Saariaho

Nymphéa Reflection

François-Joseph Gossec

Sinfonia 17 äänelle F-duuri

Palvelut

Näytä kaikki konsertit