Fidelio 24.8.2021

tiistai 24.8.2021 19.00 Ooppera
Loppuunmyyty Espoon kulttuurikeskus
tiistai 24.8.2021 19.00 Loppuunmyyty Espoon kulttuurikeskus

Ludwig van Beethoven: Fidelio

Beethovenin Fidelio-ooppera on rakkauden, toivon ja vapauden ylistyslaulu. Nyt tämä Beethovenin ainoaksi jäänyt ooppera esitetään ensimmäistä kertaa Espoossa. Esitykset ovat Espoon kulttuurikeskuksessa 24.8, 26.8.ja 28.8.2021.

Esityksissä noudatetaan viranomaisten ohjeita ja  ajoituksista johtuen esityksissä ei ole väliaikaa.
Lisätietoa toimenpiteistämme yhteisen turvallisuuden ja viihtyvyyden varmistamiseksi: Erikoisjärjestelyt 

Beethoven sävelsi Fidelion yli kaksisataa vuotta sitten aikana, jolloin Ranskan vallankumous ja Napoleonin sotaretket olivat suistaneet yhteiskunnan epävarmuuden tilaan. Tänään elämme maailmassa, jossa mielipiteet muuttuvat totuudeksi ja totuudesta itsestään on tullut vaarallinen. Sen kyseenalaistaminen ja vastustaminen kysyy rohkeutta ja viisautta.
Viimeisen vuoden aikana erityisesti koronapandemia on rajoittanut ihmisten vapautta ja vähentänyt inhimillisiä kohtaamisia. Sevillalaiseen vankilaan sijoittuva Fidelion tarina on ajaton kuvaus vallan käytöstä ja väärinkäytöstä, mutta samalla myös uhrautuvasta rakkaudesta sekä maailmasta, jossa inhimillinen oikeus lopulta voittaa.
Ooppera on kolmen espoolaisen toimijan yhteistuotanto: mukana ovat Tapiola Sinfonietta, Espoon Kaupunginteatteri ja Urkuyö ja Aaria -festivaali.

Vallitsevasta koronatilanteesta ja rajoituksista johtuen orkesterin kokoonpanoa on pienennetty.
Kokoonpano on 2222 3110 10 ja jouset 55432.

Okko Kamu, kapellimestari
Erik Söderblom, ohjaus
Tapiola Sinfonietta
Urkuyö ja Aarian festivaalikuoro

Rooleissa:
Don Fernando: Ilkka Vihavainen
Don Pizzarro: Rolf Broman
Florestan: Jussi Myllys
Leonore: Silja Aalto
Rocco: Sami Luttinen
Marzeline: Saara Kiiveri
Jaquino: Johan Krogius
1. vanki: Ilmari Leisma
2. vanki: Henri Uusitalo

Valosuunnittelu: Jarkko Lievonen
Pukusuunnittelu: Elina Vättö
Lavastussuunnittelu: Erik Söderblom
Libretto: Josef Sonnleithner, (pohjautuu Jean-Nicolas Bouillyn tekstiin), suomennos: Erik Söderblom

Kesto noin 2 h 15 min, ei väliaikaa. Ensimmäisen ja toisen näytöksen välissä on 5 minuutin tekninen tauko.

Yhteistyössä: Urkuyö ja Aaria & Espoon Kaupunginteatteri

Ystävällisesti pyydämme tutustumaan saapumis- ja turvallisuusohjeisiin.

Lehdistötiedote 3.8.2021: Fidelion Roccon roolin esittäjä vaihtuu

Muutokset mahdollisia.

Taiteilijat

Ohjelma

Ludwig van Beethoven

Fidelio op. 72

Ludwig van Beethovenin Fidelio-ooppera pohjaa ranskalaisen lainoppineen näytelmäkirjailija
Nicolas Bouillyn librettoon Léonore, ou l’amour conjugal [Leonore tai
aviollinen rakkaus] alaotsikkonaan fait historique [historiallinen fakta].
Bouilly kertoi draaman perustuvan Ranskan vallankumouksen
aikaisiin tositapahtumiin. Tarina kiehtoi Beethovenia, joka piti vallankumouksen ajan hengessä
tasa-arvoa ja henkistä vapautta suurena ihanteena.
Beethoven painiskeli ankaran väsymättömästi tämän itselleen läheisen tarinasisällön kanssa.
Kamppailu kesti lopulta yli 12 vuotta. Ensimmäinen kolminäytöksinen versio,
nimeltään Leonore, esitettiin vuonna 1805 vain kolme kertaa, ja kaksinäytöksinen
Leonore vuonna 1806 kaksi kertaa. Menestys ei ollut suuri, eivätkä arvostelutkaan olleet kovin suopeita.

Säveltäjä palasi aiheeseen kahdeksan vuotta myöhemmin, ja lopullinen versio
Fidelio-nimellä sai ensi-iltansa Theater an der Wienissä toukokuussa vuonna 1814. Se oli heti suuri yleisömenestys, ja myös säveltäjä oli tyytyväinen lopputulokseen. Esityksiä jatkettiin myös syyskaudella.
Fidelion synty kietoutuu sen ajan Euroopan ja erityisesti Itävallan poliittiseen
todellisuuteen Napoleonin sotaretkien vaihtelevien suhdanteiden epävarmuudessa.
Beethoven halusi tuoda oopperassaan esille suuren, uhrautuvan rakkauden. Tästä hyvä esimerkki on
ensimmäisen näytöksen kaunis harmoninen kvartetto, jossa Marzelline, Leonore,
Rocco ja Jaquino kertovat laulaen omasta todellisuudestaan.
Jälkipolville on säilynyt Beethovenin Leonore-luonnosvihko. Siinä on esimerkiksi
Florestanin vankityrmäaariaan 18 erilaista aloitusta. Beethovenin isä harjoitti
ankaria ja julmia kasvatusmenetelmiä, joten säveltäjä osasi samaistua
Florestanin kohtaloon.
Tyypiltään Fidelio on niin sanottu pelastusooppera ja lajinsa tunnetuimpia edustajia.
Beethoven ihaili Mozartin Taikahuilua ja Rossinin koomisia oopperoita. Fidelio
on Taikahuilun tapaan Singspiel, jossa ei ole laulettuja resitatiiveja vaan puhuttuja
repliikkejä.
Espoossa esitettävässä Fideliossa lauluosuudet lauletaan saksaksi. Repliikit ovat suomen kielellä, ja ne on laatinut Erik Söderblom.

Lyhennetty Erkki Korhosen kirjoittamasta teosesittlystä.

Palvelut

Näytä kaikki konsertit