COPPOLA

perjantai 18.2.2022 19.00 Kausikonsertti
Alk. 29/23/12 € + tilausmaksu Espoon kulttuurikeskus
Platina kevät 2022 Hopea kevät 2022
Osta lippu
perjantai 18.2.2022 19.00 Alk. 29/23/12 € + tilausmaksu Espoon kulttuurikeskus
Platina kevät 2022 Hopea kevät 2022

Italialainen Lorenzo Coppola ja Tapiola Sinfonietta vievät yleisön wieniläisklassisten helmien pariin. Coppolalle ominaiseen tapaan hän täydentää esitystä juonto-osuuksilla.

Haydnin mestarillisiin Lontoon-sinfonioihin kuuluvan sinfonian nro 99 lisäksi kuullaan Mozartin iki-ihana klarinettikvintetto, jossa Coppolan kamarimusiikkikumppanina on alkuperäissoittimin esiintyvä orkesterin jousikvartetti.

Ystävällisesti pyydämme tutustumaan turvallisuusohjeisiin.
Muutokset mahdollisia.

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin Kenraaliharjoitus 2

Avoin kenraaliharjoitus Tapiolasalissa klo 10-13.
Liput alk. 5 €, Lippupiste.

Konserttiesittely

Konserttiesittely klo 18.15-18.35 näyttelytila AHJOssa.
Tietokirjailija Kimmo Korhonen esittelee illan konsertin.

Joseph Haydn

Sinfonia nro 53 D-duuri, osa 1

Joseph Haydnin uran keskeinen vaihe oli vuosina 1761-90, jolloin hän työskenteli unkarilaissyntyisen, Habsburgin valtakunnan vaikutusvaltaisimpiin ja rikkaimpiin sukuihin kuuluneen Esterházyn ruhtinassuvun palveluksessa, ensin apulaiskapellimestarina ja sitten vuodesta 1766 ensimmäisenä kapellimestarina. Suvulla oli linnoja ja palatseja eri puolilla valtakuntaa, mutta Haydnin tärkeimmän työnantajan ruhtinas Nikolaus "Suuren" kaudella 1762-90 pääpaikkana oli talvisin Eisenstadt ja kesäisin suurenmoinen "unkarilaiseksi Versaillesiksi" kutsuttu joskin arkkitehtuuriltaan lähempänä Wienin keisarillista Schönbrunnin palatsia oleva Esterházan palatsi.
Eisenstadtissa ja Esterházassa Haydn oli eristyksissä musiikkimaailman keskuksista, hänen tapauksessaan ennen muuta Wienistä. Siitä huolimatta hänen musiikkinsa alkoi jo 1760-luvulta lähtien levitä eri puolille Eurooppaa, ja viimeistään 1780-luvulle tultaessa hänestä oli tullut yksi aikansa kuuluisimmista säveltäjistä. Vuonna 1777 valmistunut sinfonia nro 53 D-duuri oli hänen sinfonioistaan kansainvälisesti suosituin ennen kuin hän vuodesta 1779 lähtien sai ruhtinaaltaan luvan ryhtyä säveltämään teoksia suoraan myös ulkopuolisille tilaajille. Erityisen suosittu teos oli Lontoossa.
Sinfonia nro 53 syntyi aikana, jolloin Haydnin työn keskiössä oli ooppera. Esterházan palatsiin oli valmistunut 1768 oma oopperatalo, ja Haydnin vastuulla oli oopperoiden harjoittaminen, johtaminen ja myös säveltäminen. Sinfonioitakin toki syntyi mutta ei aivan samaan tahtiin kuin aiemmin.
Sinfonia nro 53 D-duuri on saanut lisänimen "L'Impériale", keisarillinen, ja jo sen ensiosan hitaassa johdannossa on suurten eleiden mahdikkuutta. Osa nopea pääjakso alkaa kolmisoinnun säveliä pyörittelevällä aiheella, joka muokkautuu myöhemmin taustaksi sivuteemalle. Samalla kolmisointuaiheella alkaa myös kehittelevä taite, jossa se vaeltaa eri sävellajeissa ja jossa sen osasia hyödynnetään muutenkin monin tavoin. Kehittelyssä on hetkittäin myös valittavia sävyjä, mutta kaikkiaan osaa hallitsee valoisa, energinen ja usein juhlavakin tunnelma.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Joseph Haydn

Sinfonia nro 99 Es-duuri

Haydnin tunnetuin työnantaja ruhtinas Nikolaus Esterházy kuoli syksyllä 1790. Haydn oli ollut Esterházyn palveluksessa lähes kolmen vuosikymmenen ajan, ja vaikka hän ei ollut matkustanut koko aikana Itävallan ulkopuolelle, hänestä oli tullut Euroopan kuuluisin säveltäjä. Nikolaus Esterházyn kuoleman jälkeen Haydn vapautui hovimuusikon velvollisuuksista ja oli vain hetken kysymys, milloin hänelle tarjottaisiin uutta virkaa tai milloin hänet kutsuttaisiin ulkomaille.

Onnekkain monista halukkaista oli se mies, joka joulukuussa 1790 ilmestyi Haydnin puheille ja ilmoitti: "Minä olen Salomon Lontoosta ja olen tullut hakemaan teidät mukaani." Johann Peter Salomon oli saksalainen viulisti joka oli vuonna 1781 asettunut konserttien järjestäjäksi Lontooseen. Haydn oli epäilemättä hänen uransa onnistunein kiinnitys. Salomonin mukana Haydn vieraili Lontoossa ensimmäisen kerran vuosina 1791-92, jolloin kuusi Haydnin ensimmäistä ns. Lontoo-sinfoniaa (sinfoniat nro 93-98) saivat kantaesityksensä. Haydn saavutti Lontoossa niin suuren taiteellisen ja taloudellisen menestyksen, että hän suostui mielellään uuteen matkaan, joka toteutui vuosina 1794-95. Sen aikana esitettiin kuusi jälkimmäistä Lontoon-sinfoniaa (nrot 99-104). Yhdessä kaikki 12 Lontoon-sinfoniaa muodostavat komean huipennuksen Haydnin sinfonikonuralle.

Sinfonia nro 99 Es-duuri valmistui kahden Englannin-matkan välissä Wienissä vuonna 1793. Teos oli Haydnin matka-arkussa, kun hän saapui Lontooseen helmikuun alussa 1794. Sinfonian ensiesitys oli tämän toisen matkan ensimmäisessä Haydn-konsertissa 10. helmikuuta Lontoon Hannover Squaren konserttisalissa ja sai riemuitsevan vastaanoton.

Haydn käyttää nyt ensimmäisen kerran sinfonioissaan klarinetteja, jotka antavat kokonaissoinnille lämpöä ja täyteläisyyttä. Ensiosa (Adagio - Vivace assai) alkaa hitaalla johdannolla niin kuin yhtä lukuun ottamatta kaikki Lontoon-sinfoniat. Hidas osa (Adagio) on yksi Haydnin jalostuneimpia ja tasasuhtaisimpia luomuksia. Jo aikalaiskritiikki kiinnitti huomiota osan hienoihin puupuhallinsointeihin. Menuetossa (Allegretto) Haydn on paikoin sekoittanut mukaan kansanomaisia sävyjä, paikoin taas aksentit horjauttavat kolmijakoista rytmiä tasajakoiseksi. Iskevän lyhyt finaali (Vivace) on pianissimossa alkava vauhdikas sonaattirondo, jonka kehittelevässä jaksossa rikas kontrapunkti saa vallan.

Teksti: Kimmo Korhonen.

Wolfgang Amadeus Mozart

Klarinettikvintetto A-duuri KV 581

Palvelut

Näytä kaikki konsertit