Beethoven X

perjantai 18.12.2020 19.00 Kausikonsertti
Alk. 29/23/12 € Espoon kulttuurikeskus
Platina 2020-2021 Hopea 2020-2021
Osta lippu
perjantai 18.12.2020 19.00 Alk. 29/23/12 € Espoon kulttuurikeskus
Platina 2020-2021 Hopea 2020-2021

Hieman yli kahden vuoden tutkimusmatka Beethovenin parissa jatkuu harvoin esitetyllä kirkkomusiikin mestariteoksella Missa solemnis. Kapellimestari Klaus Mäkelä luotsaa varmalla otteellaan juhlallisen messun orkesteria, kuoroja ja toinen toistaan upeampia solisteja.
Kaudella 2021/22 esitetään vielä Beethoven-sarjan upeasti päättävä Sinfonia nro 9.

HUOM.  Koronavirusepidemian aikana konserteissa on poikkeusjärjestelyjä: istumapaikoissa on huomioitu turvavälit ja konserteissa ei ole väliaikaa. Ystävällisesti pyydämme tutustumaan poikkeusjärjestelyihin tästä linkistä ja noudattamaan pääsylipussa mainittua sisäänkäyntiä sekä verkkosivuillamme olevia saapumisaikoja.

Muutokset mahdollisia.

 

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus TO 17.12. klo 18:30-20:00, Tapiolasali

Liput alk, 5 €, Lippupiste

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista konserttiin.
Beethovenin suurteoksen avoin kenraaliharjoitus on poikkeuksellisesti TORSTAINA 17.12. KLO 18.30-20.00. Saavuthan ajoissa. Liput alk, 5 €, Lippupiste

Konserttiesittely

18:15-18.35, Tapiolasali

Klaus Mäkelä esittelee konsertin Tapiolasalissa. Vapaa pääsy.

Ludwig van Beethoven

Missa Solemnis D-duuri op. 123

Kun keväällä 1819 tuli tieto, että Beethovenin oppilas ja ystävä Itävallan arkkiherttua Rudolph vihittäisiin kardinaaliksi ja Olmützin arkkipiispaksi, Beethoven päätti välittömästi, että hänen jo jonkin aikaa suunnittelemansa kirkkomusiikkiteos olisi suuri messusävellys arkkiherttuan nimitysjuhlaan. Mutta yhtä nopea kuin oli päätös teoksen säveltämisestä, yhtä hidas oli sen syntyprosessi. Vihkiäisjuhla koitti maaliskuussa 1820, mutta teos oli vielä pahasti kesken, ja kesti aina vuoteen 1823 ennen kuin Missa Solemnis oli valmis. Kantaesitys oli ehkä hiukan yllättäen Pietarissa huhtikuussa 1824 Beethovenia ihailleen ja Wienissäkin jonkin aikaa asuneen ruhtinas Nikolai Galitzinin järjestämänä.

Missa Solemniksen aikoihin Beethoven oli etenemässä yhä pitemmälle kohti myöhäiskautensa uudistavaa ja syvähenkistä ilmaisua. Paitsi uudenlainen tyyli ja muut sävellyshankkeet myös teoksen valtava mittakaava vaikutti Missa Solemniksen hitaaseen valmistumiseen. Se on yhdessä Bachin h-molli-messun kanssa yksi lajinsa suurista mestariteoksista, jolloin sana "suuri" pitää ymmärtää sekä teoksen ulkoisten että sisäisten ulottuvuuksien merkityksessä. Suuri on myös sen asettama haaste esittäjistölle, varsinkin kuorolle, jolle Beethoven kirjoitti teokseen kaksi monimutkaista ja vaativaa fuugaa lyhyempien polyfonisten jaksojen lisäksi.

Missa Solemniksessa on messusävellysten tavanomaiset viisi osaa, mutta osien rakenteessa ja ilmaisussa on omaperäisiä ratkaisuja. Otsikolla "Missa Solemnis" viitataan yleensä juuri Beethovenin teokseen ja tässä mielessä se on tavallaan muuttunut erisnimeksi, mutta todellisuudessa se on teoslajin nimi, joka merkitsee suurta ja painokasta messusävellystä erotukseksi suppeammasta Missa breviksestä. Harva messusävellys kantaa tätä otsikkoa yhtä oikeutetusti kuin Beethovenin monumentaaliteos. Se ei kuitenkaan ole luonteeltaan niinkään liturginen kuin vapaammin ja henkilökohtaisemmin uskonnollisen mysteerin sisimpään uppoutuva.

Avausosa Kyrie on Missa Solemniksen osista suppein ja rakenteeltaan perinteisin. Se alkaa valoisissa tunnelmissa kuoron levollisesti virtailevalla Kyrie eleisonilla. Osan keskellä on solistien avaama liikkuvampi, polyfonisesti tiheämpi ja paikoin mollisävyjen verhoama Christe eleison, josta palataan Kyrieen, nyt harmonialtaan rikkaampana versiona.

Gloria on messusävellysten tradition mukaisesti loistokas ja suurieleinen osa, ja tässä se on sitä aivan erityisesti osan avauksen vyöryessä esiin valtavana riemunpurkauksena. Seuraavana pääjaksona on rauhallisempi mutta vähitellen täyteen voimaan kasvava Gratias ja kolmantena pääjaksona puhallinorkesterin avaama lyyrissävyinen ja paikoin mietiskeleväkin Qui tollis. Viimeinen pääjakso alkaa lähes seremoniallisella johdannolla (Quoniam) ja puhkeaa lopulta kuoron uljaaksi, käännösten ja harvennuksien rikastamaksi fuugaksi In gloria dei Patris, joka on ensimmäinen Missa Solemniksen kahdesta suuresta fuugasta. Osan lopun Beethoven nostaa lähes pakahduttavaan riemuun.

Credo on Missa Solemniksen laajin osa. Sen mahdikkaassa avauksessa kuullaan osan ydinaiheen aseman saava neljän sävelen Credo-motiivi. Toisena pääjaksona on hiljaisuuden rajoilta alkava Et incarnatus est, jonka salaperäisyydessä on hengellisen mysteerin tuntua. Yksi teoksen vaikuttavimmista käänteistä koittaa ristiinnaulitsemisen hetkellä ("Crucifixus") musiikin saadessa ahdistuneen ja harmonisesti levottoman ilmeen ja vaipuessa lopulta tyhjyyteen, josta ylösnousemuksen hetki ("Et resurrexit") tuo vapautuksen. Osan päättää teoksen toinen suuri fuuga, hillitysti alkava mutta komeasti kasvava monivaiheinen kaksoisfuuga Et vitam venturi.

Sanctuksen alkujaksoa pirstoo eriluonteisten jaksojen vuorottelu. Energisen mutta lyhyeksi jäävän Osanna-fuugan jälkeen Beethoven tuo uutena elementtinä messutraditioon soittimellisen Preludium-jakson, joka muodostaa sillan Benedictukseen. 12/8-tahtilajissaan Benedictus saa pastoraalista tuntua, ja korkeuksista laskeutuvan sooloviulun on tulkittu ilmentävän joko Jeesuksen tai Pyhän Hengen läsnäoloa. Benedictuksen jatkeeksi Beethoven on kirjoittanut hillityn, pastoraalista ilmaisua jatkavan ja syventävän fuuga-käänteen.

Agnus Dei alkaa sisäistyneissä ja vakavissa tunnelmissa, ja basson soolossa on kuultu Beethovenin oma ääni. Muiden solistien liittyessä mukaan musiikki saa intensiivisemmän ja vähitellen tuskaisemman ilmeen. Dona nobin pacem –jakso ilmentää Beethovenin esitysohjeen mukaan "sisäistä ja ulkoista rauhaa", ja polyfonisessa virtailuissaan se valaisee tunnelman. Sen keskelle iskeytyy kuitenkin kahdesti sotaisa ja dramaattinen käänne, kuin muistuttamassa rauhan horjuvuudesta.

Kimmo Korhonen

Konsertin jatkot

Tapiolasali

Kamarimusiikkia Klaus Mäkelän seurassa.

Palvelut

Näytä kaikki konsertit