1917-2017

perjantai 10.11.2017 19.00 Kausikonsertti 7
25/19/11 €

1917-2017

perjantai 19.00 Kausikonsertti 7
25/19/11 € Espoon kulttuurikeskus
perjantai 10.11.2017 19.00 25/19/11 € Espoon kulttuurikeskus

Lotta Wennäkosken uudessa kitarakonsertossa Petri Kumela saa tulkita sekä humoristisempia että lyyrisempiä sävyjä. Mukana on myös nimen Susurrus lupaamaa ”kahinaa” ja ”rahinaa”. Schumannin varhainen sinfoniakokeilu ja Schönbergin intensiivinen Kirkastettu yö tuovat esiin romantiikan kahdet kasvot.

Taiteilijat

Ohjelma

Avoin kenraaliharjoitus

10.00 - 13.00

Tervetuloa seuraamaan Tapiola Sinfoniettan työskentelyä ja valmistautumista illan konserttiin. Avoimet kenraaliharjoitukset alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 13.00. Harjoituksista voi poistua myös noin klo 11.20 alkavalla tauolla. Harjoitusten esittely klo 9.50 Espoon kulttuurikeskuksen aulassa (2. krs.). Saavuthan ajoissa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Robert Schumann

Sinfonia g-molli ”Zwickau”, Marc Andreaen loppuunsaattama

Sinfonia g-molli ilmestyi Schumannin ajatuksiin luultavasti kesällä 1832. Hän asui silloin Leipzigissä ja kävi toista vuotta vakavia musiikkiopintoja pianopedagogi Friedrich Wieckin johdolla. Sinfonian ensiosa esitettiin Schumannin kotikaupungissa Zwickaussa saman vuoden marraskuussa, mutta tärkeämpi esitys koitti huhtikuussa 1833, jolloin sama osa soitettiin Leipzigin Gewandhausissa. Kumpikaan esitys ei kuitenkaan saavuttanut menestystä. Schumann korjasi osaa esitysten välillä ja ilmeisesti niiden jälkeenkin ja sai valmiiksi myös toisen osan, mutta sinfonian kaksi jälkimmäistä osaa jäivät muutamien hajanaisten luonnosten asteelle.

Sinfonian keskeneräisyydelle oli ilmeisesti ainakin kaksi syytä. Ensiksikin sen ensiosan esitykset eivät olleet herättäneet Schumannin toivomaa huomiota. Toiseksi hän koki orkestroinnin ja suurten muotojen hallinnan erityisen ongelmalliseksi.

Vaikka g-molli-sinfonia on varhainen teos ilmeisine ja ehkä väistämättöminekin Beethoven-vaikutteineen, on Schumannin oma ääni jo aistittavissa. Esimerkiksi ensiosassa on paikoin hänelle tyypillistä rytmistä elävyyttä. Toinen osa on sikäli omaperäinen, että siinä on yhdistetty suhteellisen liikkuvaan hitaaseen osaan eloisa scherzo-jakso.
Kapellimestari Marc Andreae on tehnyt teoksesta usein kiitetyn editoidun version, jossa hän on korjannut orkestraatiota ja täydentänyt toisen osan päätöstä. Tässä konsertissa finaalina esitetään rytmistä energiaa huokuva päätösosa Schumannin teoksesta Alkusoitto, scherzo ja finaali op. 52, jonka säveltäessään vuonna 1841 hän oli jo valmis mestari.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä.

Lotta Wennäkoski

Kitarakonsertto ”Susurrus”

Latinalaisperäinen sana Susurrus tarkoittaa englanniksi kahinaa tai rahinaa - siinäpä oiva otsikko kitarakonsertolle, jonka materiaali perustuu yhtä lailla kitkutuksille, suhauksille ja räminöille kuin tavanomaisemmallekin sävelvipellykselle. Olen lähestynyt konserttoa sekä reippaan humoristisesti että vilpittömän lyyristäkin ilmaisua tavoitellen. Edelliseen lähestymistapaan kuuluvat esimerkiksi muoviviivoittimet, joita puhallinsoittajat kitaristin vanavedessä estottomasti rämpyttelevät - eikä lyömäsoittajan ukulelensoitto ole sekään täysin vakavin mielin partituuriin kirjautunut. Toisaalta olen halunnut sisällyttää konserttoon myös kauniina kimaltavia hetkiä sekä hiljaisuuden rajamaiden kuulostelua - tunnelmia on siis sangen monenlaisia.
Tapiola Sinfoniettan ja Kymi Sinfoniettan ja yhteistilauksena sävelletty Susurrus on syntynyt syksyn 2016 mittaan. Soolo-osuuden osalta kiitän solisti Petri Kumelaa aktiivisesta ja ennakkoluulottomasta yhteistyöstä.

Teksti: Lotta Wennäkoski

Arnold Schönberg

Kirkastettu yö op. 4b

Loppuvuodesta 1897 Wienissä sai ensiesityksensä 23-vuotiaan, siihen asti täysin tuntemattoman Arnold Schönbergin varhainen jousikvartetto D-duuri. Uusi tulokas vaikutti sen perusteella täysiveriseltä romantikolta, joka tuntui liittyvän lähinnä Brahmsin leiriin. Kaupungin arvovaltaisin kriitikko ja lähestulkoon Brahmsin apostoliksi julistautunut Eduard Hanslick julisti, että "uusi Mozart näyttäisi olevan varttumassa Wienissä".
Jousisekstetto Verklärte Nacht on valmistunut syksyllä 1899. Se edustaa vielä Schönbergin varhaista romanttista kautta, mutta herätti silti omana aikanaan ankaraa vastustusta. Wienin Tonkünstlerverein kieltäytyi aluksi esittämästä teosta. Muuan yhdistyksen jäsenistä totesi, että teos "kuulosti siltä kuin joku olisi hangannut Tristanin ja Isolden partituuria, kun muste oli vielä märkää". Vuonna 1902 yhdistys lopulta taipui esitykseen, joka jakoi yleisön selkeästi kahtia. Tämä antoi Schönbergille pientä esimakua niistä skandaaleista, joita hän myöhemmällä urallaan sai niin usein kohdata. Verklärte Nacht tosin on ajan mittaan päässyt yleisön suosioon, ja se on säveltäjän omina jousiorkesterisovituksina (1917 ja 1944) nykyisin hänen soitetuin teoksensa.
Verklärte Nacht on yksiosainen, Richard Dehmelin runon innoittama teos. Runossa nainen tunnustaa miehelle olevansa raskaana edellisestä suhteestaan, mutta mies toteaa, että heidän rakkautensa voimalla lapsesta tulee heidän yhteisensä. Schönberg lisäsi, ettei hänen tarkoituksenaan ollut runon tapahtumien musiikillinen kuvaaminen, vaan yleisemmin inhimillisten tunteiden ilmentäminen. Teoksen musiikki on kontrapunktisesti rikasta ja ilmaisultaan myöhäisromanttisen vuolasta ja tunteikasta, täynnä herkkyyttä, voimaa ja intensiteettiä.

Lyhennetty Kimmo Korhosen tekstistä.

Taiteilijatapaaminen

n. 21.00

Haastateltavina kapellimestari Taavi Oramo, kitaristi Petri Kumela ja säveltäjä Lotta Wennäkoski. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Järjestää: Sinfoniettan Ystävät ry,

Palvelut

Näytä kaikki konsertit